Test it

Tapahtumista buustia bisnekseen

Tyytyväiset testaajat, valmiimpi tuote.

Test it

Tapahtumista buustia bisnekseen

Tyytyväiset testaajat, valmiimpi tuote.

Tapahtumat testialustana yrityksille

9 yritystä testasi tuote/palveluideoitaan isoissa tapahtumissa vuonna 2021 osana Yritysinnovaatiot kasvuun – testauspilotointimalli tapahtumissa -hanketta (A75072).

Kokeilulla voi myös epäonnistua – ja tehdä senkin nopeasti. Silloin tuotekehitys aiempaa paremman tuotteen tai palvelun saamiseksi etenee vauhdilla.

Testausalustana toimiva tapahtuma valikoitui idean ja tarpeiden mukaan siten, että sekä yritys että tapahtuma hyötyvät.

Testiympäristöt ja testit

PowerPark: Kelosound, Vendorpoint, Genisys, Kuninkuusravit: Enterlot, Meidän Tangot / Tangomarkkinat: Citynomadi, Memorandum, Vauhtiajot: Valakia Interactive, Platonic Partnership, Provinssi: 3D Talo

3D Talo: Design Space -3D -suunnittelualusta

TUOTE: 3D -suunnittelualusta Design Space tarjoaa tapahtumanjärjestjäjille mahdollisuuden tarkkaan aluesuunnitteluun ympäri vuoden.

TESTI: Kesällä 2020 mallinnettiin Törnävänsaaren ja Kirkkokadun tapahtuma-alueet. Design Space -ohjelman avulla tapahtumat voivat suunnitella tapahtuma-alueensa, hoitaa visuaalisesti viranomais- ja yritysyhteistyötä. Provinssi on antanut arvokasta palautetta 3D Talon kehitystyön tueksi.

Genisys: Sovellus perehdytystä ja sisäistä viestintää helpottamaan

TUOTE: Sovellus mahdollistaa ryhmäviestimisen eri tiimien kesken, mutta myös organisaatiotasolla. Ohjelmaan on mahdollisuus lisätä erilaisia perehdytysmateriaaleja videoista tekstiin ja kuviin. Lisäksi perehdytyksen sisäistämistä selvitetään testillä, joka sallii vain tietyn virheprosentin.

TESTI: Sovellus oli käytössä PowerParkissa kesällä 2021. Tavoitteena oli sovelluksen avulla yhtenäistää sisäistä viestintää ja perehdytystä sekä tuoda perehdytysmateriaali helposti kaikkien saataville paikasta ja ajasta riippumatta.
”Tuleville vuosille olemme suunnitelleet jatkokehittää sovellusta palvelemaan monipuolisemmin eri osastojen tarpeita.” – Antti Saarikoski, PowerPark

Kelosound: Ääneen perustuva elämyskaiutin

TUOTE: KELOSOUND® on uusi äänitaide- ja designtuote, joka soittaa suomalaisen metsän ääniä ja jota voi halata. KELOSOUND®-puun tarkoitus on tuoda luonto lähemmäksi ihmistä. Puu toimii rentouttavana elementtinä nykypäivän hektisessä elämässä. Jokainen tuote on uniikki ja yksilöllinen sisustuselementti.

TESTI: Testi tehtiin PowerParkissa 1.-2.7.2021. Asiakkailta mitattiin verenpaine ja syke ennen ja jälkeen kelokokemuksen. Todistettiin, että kelolla on rauhoittava vaikutus. Lisäksi Kelosound sai kerättyä videomateriaalia käyttökokemuksista.

Vendorpoint: Etävalvottava myyntiautomaatti

TUOTE: Patentoitu kuljetinjärjestelmä tekee tästä automaattikaupasta täysin omaa luokkaansa. Kuljetin tuo tuotteet luovutustasolle suorana, jolloin tätä pystyy hyödyntämään vaikka ruoka-annosten jakelussa. Automaatti on kioski, jonka voi sijoittaa mihin tahansa, julkisiin tiloihin, ostoskeskuksiin tai omaksi myymäläksi tuottajan tilalle.

TESTI: Automaattia testattiin PowerParkissa kesän 2021 aikana. Automaatista oli ostettavissa erilaisten evästuotteiden lisäksi esim. aurinkorasvaa ja kertakäyttösadetakkeja.

Enterlot: Pre parking info

TUOTE: Reaaliaikaiset saatavuudet tapahtuman pysäköintialueilla ovat kaikkien nähtävissä. Pysäköintialueen paikoitustilanne on havainnollistettu yksinkertaisten liikennevalojen avulla. Vihreä tarkoittaa runsaasti tilaa, keltainen alueen puolittaista täyttymistä ja punainen sen, että koko alue on täynnä.

TESTI: Pre-parking infon käyttöä testattiin Kuninkuusraveissa 30.7.-1.8.2021. Palvelua käytettiiin ja pidettiin hyödyllisenä, mutta iso osa kävijöistä ei pysäköinyt virallisille viidelle p-alueille, joten täydessä mittakaavassa palvelua ei päästy testaamaan.

Citynomadi: Nomadi -karttasovellus

TUOTE: Kartan avulla osallistujat voivat suunnitella tapahtumassa liikkumisen, ruokailun tai juomisen, seurustelun, yöpymisen, tapahtumaan ja Seinäjoelle saapumisen ja sieltä lähtemisen saumattomasti. Citynomadi on yritys, joka visualisoi vuorovaikutteisuutta kartalla sekä kaupunki- että luontoympäristössä.

TESTI: Sovelluksen käyttöä testattiin Meidän Tangot -kaupunkitapahtumassa 4.-7.8.2021. Karttasovelluksessa olivat mukana kaikki tapahtumassa mukana olevat yritykset.

Memorandum: Tangomarkkinat -sovellus

TUOTE: ”Kruunaa itsesi tangokuninkaalliseksi!”
Sovelluksessa voit päästä Tangomarkkinoiden tunnelmaan tutustumalla tapahtuman historiaan sekä kuninkaallisiin. Lisäksi voit kruunata itsesi kuninkaalliseksi ottamalla selfie-kuvan sovelluksessa.

TESTI: Sovelluksen käytettävyyttä ja löydettävyyttä testattiin Meidän Tangot -kaupunkitapahtumassa 4.-7.8.2021.

Valakia Interactive: Virtuaalinen festivaalikokemussovellus

TUOTE: Selainpohjainen XR-alusta, jolla on mahdollista esittää viihteellistä sisältöä tietokoneissa, mobiililaitteissa ja VR-laseilla. Koe festarit 3D -maailmassa!

TESTI: Korona haastoi testiä, jonka piti toteutua alun perin Provinssiin. Lisäksi tekniset haasteet muutti testin 360- ja 3D –kuvaukseen ja niiden tallentamisen testaamiseen vr-alustalle. Tässä toteutui ”test fast, fail fast”.

Platonic Partnership: Vauhtiajot-teemainen mobiilipeli

TUOTE: Retrotyylinen autopeli Vauhtiajot -festareiden teemaan mukaisesti. Pelin tavoitteena on saada ajettua mahdollisimman pitkä matka, väistellä esteitä ja keräämällä bensakanistereita.

TESTI: Alkuperäistä ideaa, sosiaalisiin kontakteihin perustuvaa mobiiliohjattua peliä piti kokeilla Provinssissa. Lyhyellä varoituksella Vauhtiajot saivat ajot tällekin vuodelle, pelin muodossa. Laajalla käyttäjäjoukolla yritys pääsi testaamaan erittäin nopean kehittämisen teknisiä ratkaisuja, jotka eivät pelaajille suoraan näkyneet.

Ota yhteyttä:

Rintamäki Johanna
Asiantuntija
Matkailu, vastuullisuus

Yritysinnovaatiot kasvuun – testauspilotointimalli tapahtumissa.
Hankeaika: 1.6.2019-31.12.2021.
Rahoitus: Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR).
Hankekoodi: A75072.