Lentoaseman alue kasvaa ja kehittyy
Seinäjoen lentoaseman alueen tavoitteet ovat korkealla. Muutamassa vuodessa alueelle halutaan useita uusia yrityksiä, kymmeniä työpaikkoja ja lisää lentotoimintaa.
Tavoitteena miljoonien eurojen investoinnit Seinäjoen lentoaseman alueelle lähivuosina
Yrityksille tarjolla monenlaisia bisnesmahdollisuuksia
Seinäjoen lentoasema-alueen kehittämisessä on nyt kovat piipussa. Lentoasema-aluetta kehitetään vauhdilla liikenteen ja lentologistiikan sekä niihin kytkeytyvän yritystoiminnan keskittymäksi. Brändinimeksi koko alueen kehittämiseen on valittu WestAvia – West Finland Aviation Park Ilmajoki-Seinäjoki.
– Lentoaseman alue soveltuu todella monenlaisten yritysten tarpeisiin.
Konkreettisia tavoitteita mm. seuraavat:
Käyttöaste
Tavoitteena nostaa lentoaseman käyttöaste vähintään 10 % vuodessa seuraavan kolmen vuoden ajan.
Lisää yrityksiä
Tavoitellaan vähintään viiden miljoonan euron arvosta uusia investointeja alueelle viiden vuoden aikana.
Lisää työpaikkoja
Luodaan 50 uutta työpaikkaa lentoaseman toiminta-alueelle vuoteen 2030 mennessä.
Seinäjoen lentoasemaympäristö nyt
- n. 600 kaupallista nousua ja laskeutumista vuodessa
- Kymmenen valmista kaavoitettua korttelia kaupalliseen ja teolliseen käyttöön
- Sedu ammatillinen logistiikan koulutus 350 opiskelijaa
- FinnHEMS pelastushelikopteritukikohta
- Etelä-Pohjanmaan Ilmailukerho
- Yksityisiä liikelentoyhtiöitä
- Seinäjoen Lentoasema Oy operoi
- Rengonharju-säätiö omistaa
Aluetaloudellisesti merkittävä
Seinäjoen lentoaseman aluetaloudellinen merkitys on iso ja asemalla on paljon käyttämätöntä potentiaalia.
Seinäjoen lentoaseman vaikutusalueen lentoliikenneriippuvainen liikevaihto vuonna 2023 oli 1,5 miljardia euroa. Se on 12 % Etelä-Pohjanmaan yritysten liikevaihdosta. Yli 98 % näistä vaikutuksista kohdistuu lentoliikennealan ulkopuoliseen yritystoimintaan eli ovat ns. lentoliikenteen katalyyttisiä vaikutuksia.
Tuoreen selvityksen perusteella lentoliikenteen taloudelliset hyödyt ovat Etelä-Pohjanmaan alueella yli 5000-kertaiset verrattuna Seinäjoen lentoaseman alijäämään verrattuna.
Tutustu tarkemmin selvityksen tuloksiin tästä
Dronamics tuo miehittämättömät rahtilennot Seinäjoelle
Miehittämättömät rahtilennot ovat pian todellisuutta myös lakeuksilla. Seinäjoen lentoaseman kanssa sopimuksen tehnyt Dronamics Global Ltd hakee juuri toimintalupaa Euroopan lentoturvallisuusvirastolta ja uskoo toiminnan alkavan Seinäjoella niin pian kuin asia on selvä myös paikallisen lupaviranomaisen eli Traficomin kanssa.
– Kesällä 2022 on tarkoitus aloittaa testilennot Maltalla. Toivomme, että pääsemme etenemään suunnitelmissamme Seinäjoen osalta vielä tämän vuoden aikana, kertoo Dronamicsin tukiasemaverkoston kehittämispäällikkö Lulcho Georgiev.
Maailman johtava keskipitkien välimatkojen miehittämättömien rahtikuljetusten kehittäjä toimittaa Seinäjoen lentoasemalle tukiaseman laitteineen ja järjestelmineen lentojen aloittamiseksi lähivuosien aikana.
Seinäjoki valmistautuu sähkölentojen aikaan
Seinäjoen lentoasema on yksi Merenkurkun alueen lentoasemista, joille kaavaillaan sähkölentojen reittiliikennettä.
Tämä sopii hyvin Seinäjoen seudun kehitysajatteluun. Sähkölentäminen luo tulevaisuuden uskoa Seinäjoen lentoaseman kaltaisille pienille lentoasemille. Sähkölentokoneet tekevät mahdolliseksi myös sellaisten reittien operoinnin, joita ei nykyisellä kalustolla voida lentää kannattavasti.
Käynnissä olevan kehityshankkeen (FAIR – Finding innovations to accelerate electric aviation in the Kvarken region) tavoitteena on luoda synergiaa muiden sähkölentohankkeiden kanssa ja kartuttaa yhdessä tietämystä sähkölentojen mahdollisuuksista sekä nopeuttaa alueellisten sähkölentojen käyttöönottoa ja käynnistää niihin liittyviä kehitysprojekteja.
– Suurin vaikutus FAIR -hankkeessa mukana olosta tulee olemaan Seinäjoen lentoaseman nouseminen Merenkurkun alueen sähköliikenteen kartalle yhtenä tulevaisuuden ilmailun kehittäjäverkoston kumppanina ja toimijana, asiakkuuspäällikkö Elisabet Kivimäki Into Seinäjoesta toteaa.