intoseinajoki.fi
31.12.2019

Blogi: Kohti lennokasta vuotta 2020!

Vuoden viimeisenä päivänä moni pohtii, mitä kaikkea uusi vuosi mahtaa tuoda tullessaan. Tänään voisi antaa ajatuksen lähteä lentämään myös hieman pidemmälle tulevaan. Olemmehan menossa kohti kokonaan uutta vuosikymmentä, jonka aikana tulemme kokemaan isoja mullistuksia ja huimaa kehitystä. Uuden vuosikymmenen lopulla voisivat esimerkiksi sähköinen lentäminen ja dronekuljetukset olla jo ihan eri tavalla arkipäivää kuin tämän päivän visionäärisissä keskusteluissa.

Oman työni osalta voisin ennustaa, että lennokkuus ihan kirjaimellisestikin tulee vuosikymmenen vaihtuessa hallitsemaan ajatuksiani vahvasti. Into on nimittäin lähtenyt mukaan kansainväliseen yhteistyöhankkeeseen, jossa eurooppalaisen yhteistyöverkoston kesken suunnitellaan tiekarttaa maaseutulentokenttien ekologiseen tulevaisuuteen ja maaseutulentokenttien aktivoimiseen. Yhteistyökumppaneina Liiverin rahoittamassa Airport Hub -hankkeessa on Seinäjoen lentoaseman lisäksi maaseutulentokenttiä Virosta, Sloveniasta, Italiasta ja Kreikasta. Lisää partnereita on tulossa mukaan kaksivuotisen hankkeen aikana myös muista EU-maista.

Matkustaja- ja rahtiliikenteen ennustetaan jopa kaksinkertaistuvan Kiinasta Eurooppaan vuoteen 2037 mennessä. Tämän vuoksi Euroopassa on kasvava tarve kehittää maaseutulentoasemia suurten kaupunkien ulkopuolella. Myös ilmastonmuutos pakottaa kehittämään ilmailuun ekologisempia tapoja matkustaa ja siirtyä paikasta toiseen. Tämä kehitys voi synnyttää uudenlaisia liiketoimintamahdollisuuksia jopa Seinäjoen alueen yrityksille.

Ilmianna Seinäjoen alueen piilossa olevat matkailun helmet

Airport Hub -hankkeen aikana luodaan Visit Rural Europe -nettisivusto, jossa nostetaan esille maaseutulentokenttien läheisyydessä olevia matkailukohteita. Tarvitsemme uudenlaisia kiinnostavia, innovatiivisia ja erikoisia matkailutuotteita, joilla houkuttelemme Kiinasta Eurooppaan tulevia matkailijoita Etelä-Pohjanmaan lakeuksille. Uudenlainen tuote voi olla jotain meille hyvin tavallista ja itsestään selvää, mutta sellaista, mikä muualla päin maailmaa nähdään eksoottisena. Jotain sellaista, mitä kukaan ei ole vielä hoksannut tuotteistaa, ainakaan isommassa määrin. Hyvä liikeidea voi olla myös yksinkertainen, eikä myytävän tuotteen aina tarvitse olla aineellista.

HaliPuu on huikea esimerkki juuri tällaisesta liikeideasta. HaliPuu Oy:n toimitusjohtaja Riitta Raekallio-Wunderlink jalosti isänsä keksimän liikeidean puiden halailusta ja adoptoimisesta erilaisiksi kansainvälisille turisteille myytäviksi tuotteiksi. Aivan mahtavaa, että idea päiväunista riippumatossa keskellä metsää voitti viime vuonna Business Finlandin Visit Finland -yksikön kärkituotepalkinnon.

Kuka olisi valmis tuotteistamaan vaikkapa meille niin tavallisista metsäretkistä, makkaranpaistosta luonnon keskellä tai saunomisesta ja avantouinnista matkailutuotteita kansainvälisille turisteille?

Helmikuun alussa Seinäjoella järjestetään Airport Hub -hankkeen aloituskokous, johon saapuu paikalle hankkeen partneriverkoston jäseniä useasta eri maasta. Nyt olisi jollakin innokkaalla matkailualan yrittäjällä tai sellaiseksi aikovalla oivallinen tilaisuus koeponnistaa mieltä kutkutellut uudenlainen eteläpohjalainen elämysmatkailutuote noin 10-20 hengen kansainväliselle testiryhmälle!

Tuote voisi aikanaan päätyä myös Visit Rural Europe -nettisivustolle. Tuote saisi mielellään olla suomalaisuutta hyvin esille tuova muutaman tunnin elämys, jossa mielikuvituksellisuuden yhdistäminen helposti saatavilla olevan ja olemassa olevan luonnon rikkauden hyödyntämiseen ovat valttia. Jos innostuit ideasta, laita rohkeasti viestiä minulle! Toivon suurta määrää yhteydenottoja ja mitä erikoisempia ideoita.

Avaa silmäsi näkemään mahdollisuuksia! Niitä on joka puolella. Suomi on täynnä piilossa olevia helmiä, joista juuri kukaan ei tiedä vielä mitään.

Ihanan lennokasta ja idearikasta uutta vuotta 2020 kaikille!

Elisabet Kivimäki
Sijoittumispalvelut ja yritysten kansainvälistyminen
Into Seinäjoki
Puh. 040 760 3907
elisabet.kivimaki(at)intoseinajoki.fi

Jaa artikkeli sosiaalisessa mediassa