Näinhän se parhaimmillaan menee: käsistään taitava ihminen jakaa Instagramissa kuvia tekemistään tuotteista. Seuraajat tykästyvät ja alkavat tilata. Sitten tarttee perustaa firma, tehdä nettisivut ja perustaa verkkokauppa.

Tässä tiivistetysti myös seinäjokelaisen Petra Outakosken bennaon tarina.

– Olin vuonna 2020 mukana Inton podcast-sarjassa, jossa kuvaajana toimi paikallinen ROK O ROK studio. Sain heidät yhteistyökumppanikseni kehittämään verkkosivut. Saimme inspiraatiota toistemme luovasta tyylistä. ROK O ROK oli juuri kaipaamani visionääri ilman rajoja. Oli hienoa päästä työskentelemään paikallisen nuoren yrityksen kanssa. Seinäjoella on paljon vahvaa osaamista.

Päätös ulkoistaa verkkosivujen luominen oli selkeä. Saman henkisten ihmisten kanssa on ollut Petran mukaan helppo työskennellä ja yhteistyö on jatkunut brändin ja verkkosivujen luomisenkin jälkeen.

– Voin luottaa rokkilaisten toimintaan. He ottavat avoimin mielin vastaan myös omia ideoitani.

Samaan aikaan verkkosivujen kanssa syntyi verkkokauppa. Kaikki on nyt samassa paikassa. Verkkosivuilla tuotteet ovat selkeästi jaoteltuna ja potentiaaliset asiakkaat löytävät tarvitsemansa tiedon vaivattomasti. Verkkokaupan kautta hoituva laskutus helpottaa liiketoimintaa: nyt kuitteja ja laskuja ei väsäillä käsin.

– Pandemia-aika on muokannut kuluttajien käyttäytymistä. Verkkomyynti on lisääntynyt.

Petra kannustaa verkkokauppaa perustavia yrityksiä panostamaan toimivan pohjan luomiseen, sillä hänen kokemuksensa mukaan alussa panostaminen on kannattanut ja auttaa varmasti myös tulevaisuudessa, kun yritys kehittyy.

– Lisäksi kannustan oman persoonan tuomista esille . Kuluttajia kiinnostaa, kuka tuotteiden takana on ja omilla kasvoilla tekeminen tuo lisäarvoa brändille. Luota omaan visioosi!

Käy inspiroitumassa bennaon persoonallisesta verkkokaupasta  ja ilmoittaudu mukaan Inton Verkkokaupan tehopaketti starttaajille -webinaariin, jossa opit miksi ja miten luot menestyvän verkkokaupan yrityksellesi.

 

Haastattelu ja kuva: Reetta Pentinmäki

 

Haastattelu toteutettiin osana Matkalla diginatiiviksi -hanketta ja yritykset koronakriisin yli -hanketta.