Uusi suomalainen designbrändi Ehea Living herää eloon Stockholm Furniture & Light Fair -messuilla 7.-11. helmikuuta. Miksi juuri siellä yrittäjä Tiina Roos?

– Olen käynyt siellä monta kertaa ja tiedän, että se on hyvä ponnahduslauta uusille tuotteille ja yrityksille.

Ehea Livingillä on messuilla oma osasto ja osastolla yksi tuote: Teo-valaisin. Ja toki siis valaismesta useita värejä ja malleja. Yksi tuote?

– Miksi ei, Tiina Roos naurahtaa, mutta toteaa samaan hengenvetoon, että toki uusia tuotteita on suunnitteilla.

Valaisin oli kuitenkin heti mielessä, kun Roos alkoi pohtia oman designyrityksen ensimmäistä tuotetta. Hän aloittikin suunnittelun itse, mutta päätyi lopulta tilaamaan mallin Jokinen Konu Design Oy:ltä Helsingistä. Muutoinkin hänellä on ollut jo parisenkymmentä yritystä ja ammattilaista valmistelemassa tuotetta myyntikuntoon ja yritystä lanseerausvaiheeseen.

Tarina herättää ja sitouttaa

Tiina Roos on kasvanut puupölyssä isänsä, puuseppä Jussi Ala-Röyskön pajassa Ilmajoella. Ympäristö ruokki luovuutta ja innosti kokeilemaan omia kädentaitoja. Teo-valaisimen muotoon vaikutteita kuitenkin tuli puolison isän ja tämän veljen Kortesjärvellä valmistamista savitiiliputkista, joita aikanaan käytettiin peltojen salaojitukseen.

– Perineet, pohjalaiset kädentaidot ja osaaminen ovat minulle todella tärkeitä. Haluan, että myös Ehean jokaisella tuotteella on tarina. Uskon, että jokainen meistä arvostaa enemmän ja haluaa säilyttää pitempään tuotteen, jolla on historia ja tarina.

 

Vientiä mm. Japaniin

Roosilla on jo kymmenen vuoden kokemus yrittäjänä ja työ jatkuu myös julkitilakalustamisen parissa. Ehea on selkeästi hänen oma ”lapsensa”, jonka synnyttäminen on vaatinut ”järkyttävän määrän työtä”.

– Se ei ole kuitenkaan tuntunut työltä, koska se on ollut niin mielekästä.

Mihin tähtäät Ehean kanssa?

– Ajatukseni ovat korkeintaan syksyssä 2023, Roos naurahtaa, mutta jatkaa, että ”vuoden päästä Ehea on otettu hyvin vastaan, on tilauksia, ollaan esillä ja näytään alan lehdissä ja kodeissa”.

Entä viiden vuoden päästä?

– On muutama palkattu työntekijä, uusia tuotteita, Japanin markkinat otettu haltuun.

Japani on Roosille erityisen tärkeä maa. Hän vieraili siellä ensimmäisen kerran jo vuonna 2002 ja viimeksi talvella 2022 alueemme yritysten vienninedistämisreissulla.

– Halusin oppia sekä mukaan lähteneiltä yrityksiltä että tutustua sikäläisiin sisustusalan myymälöihin ja trendeihin. Japaniin tarvitsee agentin, mutta uskon, että esimerkiksi Teo-valaisin kiinnostaa siellä.

 

Ehea Living. Ehea on saanut nimensä suomen sanasta eheä. Se kuvastaa sukupolvien ketjua ja ajatusta siitä, että historiaa voi rakentaa eheäksi kokonaisuudeksi myös niin, että tuotteet muuntautuvat uusiksi, tähän päivään sopiviksi tuotteiksi.

Tiina Roosin motto: Ei kait siinä

Lisätietoja: https://www.ehealiving.com/

 

 

Haluatko keskustella liikeideasi tai brändisi kehittämisestä? Ota yhteyttä:

Jussila Eeva
Palvelupäällikkö
Liikeidean kehittäminen, alkavan yrittäjän palvelut