Seinäjoelle täysin uudella konseptilla iso elintarvikealan yrityskeskittymä

Tavoitteena saada lisää teollisen mittakaavan yrityksiä ja viejiä

 

 

Seinäjoen asema elintarviketuotannon ja –logistiikan keskittymänä harppaa aimo askeleen, kun kaupunkiin rakentuu täysin uudella konseptilla toteutettava elintarvikealan sopimus- ja alihankintavalmistuksen tuotanto- ja logistiikkakeskittymä.

Yhteen isoon rakennuskokonaisuuteen kootaan useita eri valmistavia yrityksiä, jotka hyödyntävät yhteisiä varasto-, lähettämö-, logistiikka-, tietojärjestelmä-, raaka-ainehankinta- ja kiinteistöinfrapalveluita.

– Tämä on täysin uusi konsepti koko maassa. Sijainnilla ja uudella toimintamalliajattelulla haetaan merkittäviä taloudellisia hyötyjä toimitusketjuun kokonaisuutena. Vuosittain tavoitteena on seitsennumeroinen eli yli miljoonaan euroon nouseva kokonaissäästö, johtaja Jukka Pajunen Into Seinäjoki Oy:stä kertoo.

Into Seinäjoki suunnitteluttaa uutta keskittymää osana valtion kanssa solmittua ekosysteemisopimusta. Sparraajina ja asiantuntijoina on hyödynnetty useita yrityksiä ja alan asiantuntijoita. Alueen suurin elintarviketalo Atria näkee uudessa keskittymässä paljon mahdollisuuksia.

– Me seuraamme kiinnostuneina, millaisia tuotteita keskittymässä alkaa syntyä. Pirstaloituvan kuluttajakäyttäytymisen markkinassa on tilausta esimerkiksi pienemmille, käsityövaltaisille tuotesarjoille. Ne voivat hyvin täydentää omaa tuotevalikoimaamme. Me pystymme taas tarjoamaan aiemmin paikallisesti toimineelle yritykselle valtakunnallisen jakelutien ja kasvun paikan, Atria Suomen toimitusjohtaja Mika Ala-Fossi toteaa.

Keskittymän toimintamalli on Ala-Fossinkin mukaan ainutlaatuinen alalla.

– Tarjoaa yrityksille erinomaiset edellytykset kehittää omaa erikoisosaamista, kun käytössä on iso yhteinen palveluresurssi. Nyt moni sellainen yritys, jolla ei yksin ole ollut tarpeeksi resursseja, voi lähteä ihan uuteen kasvuun. Atria ei sulje omalta osaltaan mitään roolia pois keskittymän rakentumisessa. Tärkeää on saada vauhtiin yritysvetoinen hanke, jota voimme olla tukemassa, Ala-Fossi toteaa.

Uusi “ruokatalo” on nousemassa Roveksen teollisuusalueella jo toimivien elintarvikelogistiikkayritysten Inexin ja Huhtala Logisticsin naapuriin. Kuljetuksissa hyödynnettävän junaradan läheisyys on avainasemassa.

Noin 20 000 kerrosneliömetrin rakennuskustannukset ovat 15-20 miljoonaa euroa. Investoinnista vastaa sijoittajista koostuva kiinteistöyhtiö, joka vuokraa tilat perustettavalle palveluyhtiölle. Sopimusvalmistajat tulevat puolestaan palveluyhtiön vuokralle.

– Palveluyhtiö tuottaa vuokralaisilleen varastopalvelut, raaka-ainekeräilypalvelut, lähettämöpalvelut ja jakelutoimintojen hallinnoinnin eteenpäin keskusliikkeille ja asiakkaille.  Se voi tarvittaessa myös tuottaa henkilöstövuokrauspalvelua ja neuvotella keskitetysti raaka-ainehankinnoista, selostaa selvitystyötä Inton tilauksesta tehnyt Ossi Viljanen.

Uusia työpaikkoja keskittymän odotetaan luovan 200. Taloon sijoittuvat yritykset tulevat Viljasen ja Pajusen arvion mukaan Seinäjoen ulkopuolelta.

– Tältäkin osin tämä on erittäin hyvä hanke Seinäjoen kannalta, Pajunen iloitsee.

Uuden talon on tarkoitus valmistua vuoden 2023 alkupuolella.

Rinnalla valmistellaan suunnitelmaa raidelogistiikkakeskuksesta

Uuden ruokakeskittymän rinnalla valmistellaan suunnitelmaa isosta raidelogistiikkakokonaisuudesta palvelemaan useita teollisuudenaloja muuallakin kuin Seinäjoella.

– Tavoitteena on yhdistää useampi intressi ja saada kerralla raideratkaisu palvelemaan kaikkia. Kemiin valmistuvaa Metsä Groupin sellutehdasta varten on Seinäjoelle tulossa raakapuuterminaali, Vaasaan suunnitteilla oleva akkumateriaalitehdas tarvitsee Keski-Pohjanmaalta tuotavalle malmille junien kääntöalueen ja Seinäjoella valmistettavat vientituotteet voisivat lähteä Roveksesta suoraan junilla satamakaupunkeihin, kuten Helsinkiin, Kaskisiin tai Vaasaan. Lisäksi jo aikaisemmin on ollut tiedossa, että Suomesta raideliikenne suoraan Kiinaan ja itään on valtavassa kasvussa. Tällä hetkellä jo keskimäärin 10 junaa viikossa lähtee itää kohti eri alueille, Pajunen arvioi.

Raidelogistiikkakeskus vaatii uutta kiertorataa Itäväylän taakse noin 3 kilometriä. Lisäksi Rovekseen tarvittaisiin lastauksia varten uusia raidepareja.

– Tämäkin on toteutuessaan iso investointi, Pajunen lisää.

Selvitystyön aikana on jo löydetty uusi yhteistyökuvio Wasalinen verkoston kanssa.

– Rakensimme yhteistyömallin, jossa yhdistetään logistinen ketju Pohjois-Ruotsista Etelä-Pohjanmaan kautta Vuosaaren satamaan ja siitä maailmalle. Kun tavara tulevaisuudessa siirretään Vaasassa junaan, reitti etelään kulkee luontaisesti Seinäjoen logistiikkakeskuksen kautta ja siihen voidaan lastata lisää tavaraa.

Hankkeen power pointit pdf:nä tässä 

Lisätietoja:
Jukka Pajunen, Into Seinäjoki Oy, puh. 044 418 1215
Ossi Viljanen, puh. 050 343 3888
Tuomas Kujala, valmisruokatuotannon johtaja, Atria Suomi Oy, puh. 040 5213798

Jaa artikkeli sosiaalisessa mediassa