Skaalaamo Seinäjoki on nyt auki ja toiminnassa ja ensimmäiset kuusi yritystä on valittu kiihdyttämään liiketoimintaansa. Keskiviikkona vietettiin Skaalaamon virallisia avajaisia. Skaalaamon fyysinen tila on Rytmikorjaamolla.

Skaalaamon ensimmäisessä yritysryhmässä ovat mukana Novus Rescue Oy (pelastusalan ratkaisut), Protego Oy (innovatiiviset ovet), Talonhenki Etelä-Pohjanmaa Oy (siivousalan yritys), NAKU Lashes (irtoripsien verkkokauppa), Joogakoulu Sanmaya Oy sekä Peasy Gig Oy, joka voitti viime syksynä Space pitch -kisan Seinäjoella. Peasy Gigin liikeideana on tarjota mobiilialusta sote-alan keikkatyöntekijöiden rekrytointiin.

– Kaiken kaikkiaan hakemuksia tuli tässä ensimmäisessä haussa 12. Käymme neuvotteluita myös niiden kanssa, jotka eivät valikoituneet Skaalaamoon ja tarjoamme heille apua Inton palveluvalikoimasta, Piia-Marika Jokela totesi esitellessään Skaalaamoa avajaisyleisölle.

Mitä Skaalaamossa tapahtuu?

Yritykset saavat hyödyntää kahdeksan kuukauden ajan maksutta Skaalaamon työtiloja, neuvottelutiloja ja muita palveluita. Vastaavasti yritykset sitoutuvat tekemään heti aluksi yhdessä Skaalaamon henkilökunnan kanssa yrityskohtaisen kehitysohjelman ja noudattamaan sitä.

Startup-yritykset ovat vuorovaikutuksessa muiden startuppien kanssa sekä Skaalaamon kumppanien kanssa. Kumppanit ovat yrityksiä ja organisaatioita, jotka tarjoavat palveluita startup-yrityksille.

Kumppanit järjestävät säännöllisiä tapaamisia startupien kanssa Skaalaamon tiloissa. Samoin kumppanit voivat osallistua Skaalaamossa järjestettäviin aamiaisiin, työpajoihin ja muihin yhteistilaisuuksiin.

Skaalaamon avasi virallisesti käyttöönsä kaupunginjohtaja Jaakko Kiiskilä. Avajaisten loistavana yritysvieraana kuultiin Smuuti skinistä tunnetun yrittäjä Jenni Ahokkaan yrittäjätarinasta.

 

Lisätietoja Skaalaamosta saat täältä >>

 

Tässä muutama nosto Jenni Ahokkaan mainiosta esityksestä. Ahokkaan omasta tarinasta muokattu vinkkimuotoon by Into:

  • Kannattaa tarttua kaikkiin mahollisuuksiin mitä etteen tullee (ehkä se siitä murteesta, vinkataan loput ”suomeksi”).
  • Tee itsellesi myyntitavoite. Ensin vaikka kuukausitasolla, sitten vuositasolla. Meidän myyntitavoite on tänä vuonna 10 miljoonaa. Se on kymmenen kertaa enemmän kuin viime vuonna, jos toteutuu.
  • Pommita sitkeästi potentiaalisia isoja asiakkaita.
  • Änkeä kaikkiin mahdollisiin paikkoihin myymään tuotteitasi, jos ei ole vielä omaa myymälää.
  • Tee sitä missä itse olet parhaimmillasi ja ulkoista muu/rekrytoi lisää käsiä.
  • Mene Leijonan luola -ohjelmaan, vaikka kuinka pelottaisi.
  • Et tarvitse maksettua mainontaa, jos keskityt esim. kolmeen kovaan: pr, oma some, messut/tapahtumat.

Skaalaamo-konsepti on rakennettu osana ruoka- ja teknologia-alan yritysten liiketoimintaa edistävää Food & Tech Startup -hanketta. Tavoitteena on vahvistaa alueemme startup-kulttuuria. Hankkeessa kehitämme ja pilotoimme toimintamallia, joka palvelee skaalautumisvaiheen yrityksiä. Alueen veturi- ja pk-yrityksiä kutsumme mukaan hankkeeseen tekemään yhteistyötä startup-yritysten kanssa ja näin rikastuttamaan ja uudistamaan omaa toimintaansa.

Teemme hanketta yhteistyössä Helsingin yliopiston Ruralia-instituutin kanssa. Hanketta rahoittaa Etelä-Pohjanmaan liitto Euroopan aluekehitysrahastosta. Lisätietoja hankkeesta täällä.

Haluatko sinäkin mukaan Skaalaamoon? Ota yhteyttä:

Seppä-Lassila Tapio
Yrityskehityspäällikkö
Liiketoiminnan kehittäminen, sijoittumispalvelut
Kankaanpää Sanna
Kehittämispäällikkö
Ruokaketjun yritysten kehittäminen
Jokela Piia-Marika
Asiantuntija
Startup- ja innovaatiotoiminta