VIERASKYNÄ

Suomalaisissa pk-yrityksissä on joka päivä käynnissä vakava keskustelu lähes 300 000 työpaikasta ja niiden tulevaisuudesta. Kova väite, mutta fakta.

Vuoteen 2030 mennessä Suomessa on edessä yli 30 000:n yrityksen toimintojen jatkaminen ja uudelleenjärjestely. Syy on selkeä: yrittäjät ikääntyvät. Ansaitulle eläkkeelle on siirtymässä kaikkein aikojen suurin sukupolvi.

Vuosittain tehdään 3000 yritysjärjestelyä ja kauppaa. Tällä tahdilla saamme aikaan reilut 2/3 vaaditusta kokonaiskauppamäärästä. Sukupolvenvaihdokset auttavat vielä jonkin verran, mutta tässä on valtavia toimiala- ja alue-eroja.

Miksi lähtisit miettimään yrityskauppaa?

Jos sinulla on jo yritystoimintaa, niin mieti vakavasti. Yrityskauppojen jälkeen merkittävä osa muodostuneista uusista yrityskokonaisuuksista muuttuu kasvuyrityksiksi.

Yrityskauppojen syyt ovat jatkossa nykyistä moninaisemmat. Pelkän markkinaosuuden ostamisen takia kauppaa ei kannata kenenkään tehdä. Aina pitää syntyä uutta osaamisen, tuoteryhmien laajentumisen tai palvelukokonaisuuden avulla.

Yhtenä uutena näkökulmana yrityskaupoissa korostuu osaavat ja motivoituneet työntekijät. Ei olla kaukana tilanteesta, että ostetun yrityksen tuotteet ovat jäämässä markkinoiden jalkoihin, mutta osaaminen talossa on huippuluokkaa ja tekijät siirtyvät uusiin entistä vaativampiin ja tuottavampiin töihin.

Yrityskauppa on hyvä vaihtoehto, jos olet miettimässä itsesi työllistämistä. Tällöin olennaista on miettiä investoinnin kokonaishintaa. Mitä maksaa ja kauanko kestää lähteä markkinoille nollapisteestä, jos vaihtoehtona on ostaa toimiva yritys? Olemassa olevan yrityksen ostamalla pääset pitkälle, toki kohteen pitää olla oikea ja oikeassa paikassa. Tällöin sinulla on jo olemassa oleva tuote ja palvelu sekä asiakaskuntaa, joka ostokäyttäytymisellään kertoo, kuinka onnistut ja kehityt.

Polarisaatio on yksi asia, jota emme voi pysäyttää. Tämä vaikuttaa myös yrityskauppoihin. On selvää, että mikäli yritys ei sijaitse kasvukeskusten välittömässä läheisyydessä ja pysty hyödyntämään merkittävää luonnollista asiakasvirtaa, ostajan on mietittävä, riittääkö yrityksen olemassa oleva asiakaskunta ja toimintaympäristö kantamaan yritystä ja sen henkilöstöä tulevaisuudessa.

Uskalla heti ajatella isosti.

Tuttu lause on, että yrityskaupat kaatuvat rahoitukseen. Yrityksen toimintaympäristö muuttuu voimakkaasti heti yrityskaupan jälkeen, varsinkin jos yhtiön rahoitusasemassa tapahtuu muutoksia. Tällöin aikaisempi tekemisen taso ei enää riitä, vaan kehittyminen on väistämätöntä. Investointi pitää saada maksuun, piste. Myyjän pitää haluta, että ostaja onnistuu. Siksi kaikki näkökulmat yrityskaupassa on uskallettava katsoa avoimesti ja yhdessä läpi ennalta. Silloin onnistutaan.

 

Ossi Viljanen, asiakkuuspäällikkö, Oma Säästöpankki Oy.

Viljasella on vahva asiantuntemus yrityskaupoista. Hän tekee töitä sen eteen, että yritykset säilyisivät, kehittyisivät ja tarjoaisivat töitä nykyisille ja uusille tekijöille.

 

Kiinnostuitko yrityskaupoista? Lue lisää täältä