Minimani investoi koronavuonna yli 20 miljoonaa

Lidlissä ja S-ryhmässä kannuksia kerännyt uusi toimitusjohtaja näkee vahvaa kasvupotentiaalia verkkokaupassa

Seinäjoelta johdettu Minimani-ketju kuuluu muiden päivittäistavarakauppojen ohella koronavuoden voittajiin. Päivittäistavarakaupan lisäksi verkkokauppa kasvoi suorastaan räjähdysmäisesti. Tosin Minimanin tapauksessa verkkokaupan lähtötaso oli melko alhainen. Jatkossa panoksia tullaankin lisäämään verkkokauppaan. Juuri ollaan esimerkiksi rekrytoimassa lisää työvoimaa verkkokauppaan.

Minimani toteutti koronavuonna myös yhden merkittävimmistä investoinneista avaamalla täysin uuden myymälän Rovaniemelle elokuussa. Yli 20 miljoonan euron satsauksella Rovaniemi sai ketjun visuaalisen konseptin lippulaivan. Ajan mukana muita myymälöitä viritetään Rovaniemen mallilla.

Kuvat: Samuel Hoisko, Neliömedia

Minimani toimii nyt Seinäjoen ja Rovaniemen lisäksi Jyväskylässä, Kokkolassa, Lempäälässä ja Vaasassa. Lempäälän Ideaparkia lukuunottamatta kaikki myymäläkiinteistöt ovat ketjun omia. Tulevina vuosina paikkakuntalista saattaa hyvinkin pidentyä.

– Meillä on kannattavan kasvun strategia. Katseemme on hyvissä kauppapaikoissa. Jos hyvä paikka löytyy, olemme valmiita reagoimaan nopeasti, toimitusjohtaja Jussi Nummelin toteaa.

Minimani on hypermarketketjuista maan kolmanneksi suurin Citymarketien ja Prismojen jälkeen. Kilpailijoista Minimani poikkeaa siinä, että sillä ei ole omaa keskusvarastoa.

– Kotimainen, perheomisteinen, ilman keskusvarastoa toimiva kauppaketju taitaa olla ainutlaatuinen ilmiö pohjoismaalaisittainkin. Toimintamallimme mahdollistaa suorat hankinnat ja lähiruokaostot paikallisilta pienyrittäjiltä. Asiakas arvostaa sitä, että voi vaikuttaa valikoimiin, Nummelin kuvaa.

– Meillä ei myöskään ole omaa tuotemerkkiä, vaan myymme brändituotteita kilpailukykyiseen hintaan.

Nummelin tekee tosissaan, muttei totisena

Jussi Nummelin aloitti Minimanin johdossa marraskuussa. Sitä ennen hän oli S-ryhmän virolaisen tytäryhtiön AS Prisma Peremarketin toimitusjohtaja. Tätä ennen hän työskenteli 14 vuotta Lidlillä Suomessa, Saksassa ja Liettuassa.

– Uskon, että olen täällä juuri siksi, että taustani on kahdessa isossa ketjussa ja Suomen lisäksi muissakin maissa. Ulkomailta jää aina jotain takataskuun. Olen muun muassa myynnin johtamisen lisäksi työskennellyt kuuden vuoden ajan vastuullisissa henkilöstötehtävissä. Se oli osaamisen ja organisaatiokulttuurin kehittämisen kannalta hyvä kokemus.

Minimanin ainutlaatuisuus perheyritystaustoineen herätti kiinnostuksen välittömästi.

– Päätöksenteko ja suunnitelmien eteenpäin vieminen on ketterää. On hienoa johtaa kotimaista, yksityisomisteista kasvavaa ketjua.

Johtamiskokemus Suomen lisäksi saksalaisesta, virolaisesta ja liettualaisesta työkulttuurista, sekä opiskeluaika Ruotsissa on opettanut paljon erilaisista kulttuureista. Koska eroja on, pitää johtajan osata Nummelinin mukaan mukauttaa johtamistyylinsä vallitsevan maa- ja organisaatiokulttuurin mukaan, ottaen toki huomioon organisaation ja omat tavoitteet.

– Nyt on oikein mukava työskennellä taas kotimaassa.

Nummelin haastaa itseään johtajana myös opiskelemalla – ei niinkään perinteisen johtamiskouluttautumisen näkökulmasta katsottuna – sekä työnohjaajaksi että personal traineriksi.

– Työnohjauksesta haluan saada erilaista ulottuvuutta johtamiseen ja esimiestyöhön ja personal trainerina lisää näkemyksiä yksilön ja organisaation hyvinvoinnin kasvattamiseen. Molemmista opinnoista on antoisaa nostaa teemoja eteenpäin omalle organisaatiolle ja omaan johtamistyöhön.

Nummelin lainaa ex-kollegan ja ystävän Janne Suikin moton eteenpäin:

– Tehdään tosissaan, mutta ei totisina.

 

Minimani:
– Hypermarketketju, jonka toimipaikat Jyväskylä, Kokkola, Lempäälä, Rovaniemi, Seinäjoki ja Vaasa
– Perustettu: 1986
– Omistus: Juhani Metsärannan perilliset perheineen
– Liikevaihto: (2019) 117 milj. euroa
– Työntekijöitä: 500
www.minimani.fi

 

Jaa artikkeli sosiaalisessa mediassa