DataHubilla näkyvyyttä matkailusivustoilla
Yrityksesi ja tuotteesi esiin verkossa DataHubin avulla!
Tilaisuudessa rekisteröit tai päivität tietosi Visit Finlandin DataHubiin, niin saat ne rajapinnan avulla esille mm. Visit Seinäjoki Region -sivustolle. Tilaisuus jakaantuu kahteen osioon: tunnin pituiseen DataHub -infoon ja sen jälkeen noin kolmen tunnin työpajaan. Asiantuntijana molemmissa toimii Kirsi Mikkola. Sekä info että työpaja ovat maksuttomia.
DataHub-info klo 12-13 (tallennetaan)
Tavoite:
• Päivittää osallistujien tiedot DataHubin merkityksestä matkailualalle.
• Havainnollistaa, miten DataHubin kautta hallitaan ja jaetaan matkailukohteiden ja yritysten tietoja eri verkkosivustoille.
• Yritysten, DMOn ja kuntien oikeudet ja vastuut.
• Esitellä käytännön hyötyjä matkailuyrityksille ja kunnille.
Sisältö:
Miksi DataHub?
• Matkailutiedon keskittäminen ja jakelu eri alustoille.
• Visit Seinäjoki Regionin verkkosivuston rooli ja tietojen päivittyminen.
• Esimerkkejä muualta (Visit Finland, Visit Salo, Visit Häme, jne).
Miten DataHub toimii?
• Rajapinta ja tietojen integrointi.
• Yritysten ja kohteiden näkökulma: Miten hyödyntää DataHubia?
• Yleisimpiä haasteita ja ratkaisuja.
Vierailijapuheenvuoro:
• Kaisu Mäkelä, Visit Finland: Uudistunut rekisteröitymisprosessi (Teams-yhteys)
Q&A ja keskustelu
——
Infon jälkeen voit syventää tietoutta DataHubista käytännönläheisessä työpajassa. Paikkoja rajoitetusti!
Työpaja klo 13-16
Tavoite:
• Auttaa osallistujia ottamaan DataHubin käyttöön konkreettisesti.
• Opastaa tietojen lisäämiseen, päivittämiseen ja optimointiin.
Sisältö:
Vaihe 1: DataHubin käyttöönotto ja kirjautuminen
• Miten rekisteröidytään?
• Perustiedot yritykset sekä jaettava yrityksen tieto käyttötarkoituksiin
• Useamman käyttäjän yhteistilit
Vaihe 2: Oman yrityksen tai kohteen tietojen lisääminen
• Hyvän tuotekortin sisältö ja rakenne
• Nimi, kuvaus, kategoriat ja muut DataHubin tärkeät tiedot.
• Kuvat, videot ja sisällön laatuvaatimukset.
• Kieliversiot.
• Sertifikaatit ja linkit.
• Tekoälyn käyttö (ChatGPT tai Gemini) tuotekorttien muotoilussa
Vaihe 3: Tiedon optimointi ja löydettävyys
• Avainsanat, digitaalinen löydettävyys ja hakukonenäkyvyys.• Parhaat käytännöt tietojen ajantasaisuuteen.
Vaihe 4: Testaus ja yhteenveto
• Osallistujat päivittävät omia tietojaan käytännössä.
• Ohjeistus jatkokäyttöön ja tuki.
Asiantuntija
Kirsi Mikkola DigiPro Liiketoiminta
|
- Kirsi on toiminut 25 vuoden ajan matkailuyritysten ja matkailukohteiden digitaalisen liiketoiminnan asiantuntija, valmentaja sekä sparraajana.
- Hän on auttanut satoja yrityksiä digitaalisen jakelun, myynnin ja markkinoinnin sekä verkostojen kehittämisessä.
- Kirsillä on erittäin vahva käytännön kokemus ja näkemys kotimaan ja kansainvälisen matkailun ja kaupan tilasta sekä digitaalisuuden käytön haasteista ja mahdollisuuksista.
|