Skuuttibisnes uusiksi Seinäjoen malliin

Jani Pirttinen testaili skuuttia Seinäjoen upean Apila-kirjaston pihamaalla. Matka myymälästä kirjastolle taittui reippaammin kuin autolla.


Yrittäjäkaupungin ytimessä voimistuu liike, joka valloittaa simppelillä systeemillä sähköpotkulautamarkkinoita ympäri maailmaa. Ovi on jo auki Itävallan kautta saksankieliseen Eurooppaan.

Teksti: Outi Myllymäki, Kuva: Timo Aalto

Augment Econ kuukausimaksulla pyörivä skuuttibisnes ei koronaa kumarra. Keskellä pahinta pandemiaa verkkomaailmassa lanseerattu sähköpotkulautojen vuokrauspalvelu tarjoaa vastuullisen ja ekologisen elämäntavan. Visiona on, että seinäjokelaiset skuutit muuttavat kaikkien kaupunkien katukuvaa vähentämällä turhaa autoilua.

Idean isä on Itävallassa asuva Jukka Peltola, joka pyörittää siellä menestyksekästä suksibisnestä. Seinäjoen päätä operoi hänen yhtiökumppaninsa, urheilumaailmasta tutuksi tullut Jani Pirttinen.

– Augment Bike tuottaa suurimman osan Suomen liikevaihdosta, mutta uutta kasvua saamme nyt Augment Econ skuuteista. Meillä on tavoitteena, että vuoden loppuun mennessä solmimme viisituhatta sopimusta, Pirttinen kertoo.

Päivitettävä ja huoltovarma

Parinkympin kuukausimaksulla saa kahden vuoden sopimuksella käyttöön menopelin lisäksi huollon, laitetakuun ja mahdollisuuden päivittää kulkukone uudempaan versioon. Jos oikein kiintyy omaan skuuttiinsa, voi sen sopimuskauden lopussa ostaa edullisesti omaksi.

Asiakaslupauksena on, että Augment Econ skuutti on aina huippukunnossa – ellei näin ole, upouusi yksilö matkaa tarvittaessa matkahuoltoon.

– Lähetämme ensin uuden skuutin rikkoutuneen tilalle, ja asiakas voi palauttaa vanhan samassa laatikossa, Pirttinen selvittää.

Kasvuyrityksen tärkeä yhteistyökumppani onkin Matkahuolto, sen kautta lähtee päivittäin skuutteja uusille käyttäjille. Noin 70 prosenttia on matkannut liikuttamaan pääkaupunkiseudulla asuvia. Muutamia sopimuksia on myös solmittu yritysten kanssa, jotka ovat investoineet työntekijöilleen skuutit.

Kokoontaitettuna skuutin voi pakata vaikka autoon tai junaan.


Huoltopisteitä suurkaupunkeihin

Nopealla tempolla käynnistyneen skuuttipalvelun yrittäjät eivät ole ehtineet kartoittaa yhteistyökumppaneita suurimpiin kaupunkeihin. On toki myös mahdollista, että he perustavat omat huoltoyksiköt.

– Kaikki on vielä avoinna sopivalle yhteistyökumppanille. Se voi olla R-kioski, vakuutusyhtiö tai jotain ihan muuta, Pirttinen pohtii.

Seinäjoelle innovatiivinen liikuttajayritys tuo positiivista kasvuvirtaa myös uusien työpaikkojen muodossa. Seitsemän ihmistä työllistäneen Augment Biken ja Augment Econ rekrytarpeet kasvavat sitä mukaa, kun verkosta virtaa uusia tilauksia.

Skuuttipalvelun pääkohderyhmä ovat työssäkäyvät aikuiset. Käyttäjätutkimuksissa on saatu tuloksia, joilla työmatka voi taittua skuutilla nopeammin kuin omalla autolla.

– Sillä voi ajaa ensin junalle tai metrolle ja jatkaa taas matkaa pääteasemalta työpaikalle. Ei ole parkkiongelmia, sillä lauta mahtuu taitettuna vaikka työpöydän alle. Olen itse Seinäjoella liikkuessani huomannut, miten kätevästi sillä pääsee paikasta toiseen.

– Uusi liikkumisen väline on tullut jäädäkseen. Haluamme luoda markkinat, joissa mahdollisimman moni voi ottaa skuutin omakseen. Henkilökohtainen sähköpotkulauta on myös hygieenisempi vaihtoehto kuin kaupungeilta löytyvät mobiilikäyttöiset sovellukset, se on tärkeää näinä aikoina, Pirttinen lisää.

Tutustu tarkemmin Augment Ecoon täällä >> 

 

Jaa artikkeli sosiaalisessa mediassa