Yhdessä alueemme matkailu lentoon
Koko Etelä-Pohjanmaa yhteisen matkailubrändin alle
Nyt on momentum liittyä yhteen ja saada yhteistyöllä enemmän näkyvyyttä ja vaikuttavuutta maakunnan matkailulle. Etelä-Pohjanmaan matkailumarkkinointi on vuosikymmeniä ollut pirstaloitunutta ja hajanaista.
Etelä-Pohjanmaan kuntapäättäjille on esitelty uuden yhtiön toimintamallia kahdessa Etelä-Pohjanmaan liiton tilaisuudessa ja vielä 18.11 sitä esitellään maakuntaliiton hallituksessa. Kunnille esitys on mennyt 11.11 ja päätöksiä kuntien osallistumisesta on pyydetty 30.11.2024 mennessä. Nyt jo ollaan saatu signaalia myönteisestä suhtautumisesta. Tutustu uuteen matkailun toimintamalliin tästä.
Yrityssopimukset
Yrityksille tarjotaan erilaisia vaihtoehtoja osallistua Visit Seinäjoki Regionin yhteismarkkinointiin.
Hyödynnä NYT edulliset yrityspaketit!
Varaa kumppanuuspaketti tästä!
Mikä muuttuu uudessa toimintamallissa?
- Alueorganisaatio ei ole pelkästään markkinointiyhtiö, vaan myös matkailun kehittäminen ja yhteistyö ovat keskiössä (Destination Management Organisation)
- Kuntien* maksuosuudet on jaettu kolmeen eri kategoriaan, joissa eri hintaluokat (3 000€, 5 000€ ja 8 000€); luokitteluperusteena asukasluku ja matkailullinen merkittävyys destinaationa. Osuudet ovat erittäin kohtuulliset verrattuna useiden matkailualueiden kuntaosuuksiin. Jos kunta on kiinnostunut panostamaan vielä tätä enemmän, sovitaan siitä erikseen. (*ei Seinäjoki)
- Kuntamaksuilla palkataan ns. kuntakummi eli matkailun asiantuntija, jonka tehtäviin kuuluu kuntien näkyvyydestä huolehtiminen sekä mm. yhteistyö ja sparraaminen matkailuyritysten kanssa
- Selkeästi suurempi panostus osallistamiseen, verkostoitumiseen ja yhteiseen suunnitteluun
- Kansainvälisen matkailumarkkinoinnin käynnistäminen
Uusi yhtiö on Into Seinäjoki Oy:n tytäryhtiö. Yhtiön nimi muutetaan Visit Seinäjoki Region Oy:ksi ja alueen brändi eli markkinointinimi tulee olemaan Visit Seinäjoki Region. Nimenmuutos (vrt. Visit Lakeus) perustuu tarpeen olla tunnistettava ja löydettävissä kartoilta. Lähes kaikkien Suomen matkailualueiden nimet noudattavat maakuntakeskusten nimiä. Nimen muutoksen tarpeellisuus on myös välttämätön kansainvälisen tunnettuuden vuoksi. Etelä-Pohjanmaa tai South Ostrobothnia eivät ole helposti löydettäviä eikä tunnistettavia, ei aina suomalaistenkaan keskuudessa.
Uutta maakunnallista matkailumarkkinoinnin yhteistyömallia on valmisteltu Into Seinäjoki Oy:n hallinnoimassa Uudistuva matkailumarkkinointi Etelä-Pohjanmaalla -hankkeessa. -hankkeessa.
Hankeaika: 1.1.-31.10.2024
Rahoitus: Etelä-Pohjanmaan liitto, AKKE
Lisätietoja: projektipäällikkö Johanna Rintamäki, 040 592 7518, johanna.rintamaki@intoseinajoki.fi