Seinäjoen asema-alueen ensimmäinen vaihe avautuu keskiviikkona 4.12. kello 10. Asemakokonaisuus on joukkoliikenteen solmualue, palvelukeskittymä sekä satojen ihmisten työskentely-ympäristö ja koti. Seinäjoen rautatieasemalla kulkee vuosittain yli miljoona matkustajaa. Rakentamisesta on vastannut YIT. Kokonaisuuden arkkitehti- ja pääsuunnittelusta on vastannut arkkitehtitoimisto OOPEAA.
Ensimmäiseen rakennusvaiheeseen kuuluvat hyvinvointialueen perhekeskus, asemahallin sisältävä toimisto- ja liikerakennus, asema-aukio, alikäytävä ja kaupungin tytäryhtiö Seipark Oy:n pysäköintitalo (P-Asema) sekä asuinkerrostalo. Ensimmäisessä vaiheessa toteutetaan vielä kaksi asuinkerrostaloa lisää. Kun uusi asema avautuu, vanhan aseman odotustila poistuu käytöstä.
– Aseman ensimmäisen vaiheen avautuminen on hieno virstanpylväs Seinäjoelle ja koko maakunnalle. Uudet rakennukset paraatipaikalla ovat vetovoimainen portti Etelä-Pohjanmaalle, sanoo Seinäjoen kaupunginjohtaja Jaakko Kiiskilä.
Kokonaisuus on myös kaupunkikuvallisesti merkittävä, ja sen osana valmistuu mm. asema-aukio, joka kytkee asema-alueen osaksi kaupungin keskustaa.
– Seinäjoen asema-alue on yksi Suomen merkittävimmistä joukkoliikenneyhteyksien keskuksista, joka tarjoaa ihmisille viihtyisän kohtaamispaikan lisäksi myös koteja, palveluja ja työskentelypaikkoja. Seinäjoen hankkeessa yhdistyy YIT:n osaaminen kaupunkikehittäjänä parhaimmillaan. Haluan kiittää kaikkia osapuolia erinomaisesta yhteistyöstä, sanoo YIT:n aluepäällikkö Mikael Snellman.
Kortteli muodostaa uuden, aktiivisen ytimen kaupungille, jossa toiminnot ja palvelut kohtaavat. Samalla se toimii uutena maamerkkinä saavuttaessa junalla suoraan Seinäjoen keskustaan, luonnehtii kokonaisuuden pääsuunnittelija ja vastaava arkkitehti, Anssi Lassila, OOPEAA-arkkitehtitoimiston perustaja ja johtaja.
Hyvinvointialueen palveluita saman katon alle
Joulukuun alussa saman katon alle siirtyy hyvinvointialueen palveluja lähes 20 toimipisteestä Seinäjoen alueelta. Ensimmäisiä asiakkaita odotetaan saapuvaksi uusiin tiloihin viikosta 51 alkaen.
– Ensimmäisessä aallossa rakennukseen muuttaa lasten ja perheiden palveluita, kuten äitiys- ja perhesuunnitteluneuvola, lastenneuvola, kasvatus- ja perheneuvola, lastensuojelu sekä lasten ja nuorten mielenterveyspalveluita, hankkeen suunnittelukoordinaattori Virpi Finnilä luettelee.
Myös hoitotarvikejakelu, aikuisten mielenterveyspalveluita, aikuisneuvola sekä terapiapalvelut, kuten puheterapia sekä lasten fysio- ja toimintaterapia, ovat asiakkaiden saatavilla uudessa osoitteessa vielä tämän vuoden puolella.
Tammikuussa 2025 tiloihin muuttavat ikäkeskus sekä muita sosiaalipalveluita. Suun terveydenhuolto siirtyy myös vaiheittain tammikuussa.
Hyvinvointialuejohtaja Tero Järvinen näkee tärkeänä sen, että eri ammattilaiset toimivat jatkossa samassa paikassa.
– On hienoa, että voimme nyt tarjota sekä asiakkaillemme että henkilöstöllemme uudet, valoisat ja viihtyisät tilat. Eri ammattiryhmien toimiminen saman katon alla tuo etuja sekä asiakkaalle että työntekijälle, Järvinen summaa.
Aseman alikäytävä valmistuu helmikuussa 2025
Väyläviraston ja Seinäjoen kaupungin yhteishankkeena toteutettu alikäytävä laitureille 1, 2 ja 3 otetaan käyttöön helmikuussa 2025. Uudet laiturikatokset ja kävelyreitit laitureille valmistuvat helmikuun 2025 loppuun mennessä.
– Uusi alikäytävä varmistaa sujuvan yhteyden asemalta ja sen palveluista suoraan junalle. Vanhaan rautatieasemaan ei Väyläviraston hankkeessa tehdä muutoksia, kertoo projektipäällikkö Mikko Heiskanen Väylävirastosta.
Palveluiden keskittymä
Asema-alueella on toimitiloja yhteensä noin 18 000 neliömetriä. Vuokralaisina ovat ATEA, Elisa, Compass Group, Enia, Finnvera, Hotelli Alma, Picnic, R-kioski, Tilintarkastus Mikko Sillanpää, VR ja Welado. Katutasossa on vapaana yksi 250 neliön toimitila. Asemalta ja jatkossa myös laiturialueelta voi ostaa VR:n matkalippuja.
Saavutettavuus ja pysäköinti
Uudelle asemalle pääsee kätevästi julkisilla liikennevälineillä ja omalla autolla. Bussilla ja takseilla saapuville kulku rakennukseen on suoraan katutasosta. Taksien odotusalue sekä matkustajien jättö- ja noutoalue sijaitsee asema-aukion edessä. Toinen matkustajien jättö- ja noutoalue tulee hotelli Alman ja P-Aseman väliin, ja se valmistuu syksyllä 2025.
Seiparkin pysäköintitaloon (P-Asema) tulee 450 autopaikkaa. Pysäköintitalon joka kerroksesta on suora kulkuyhteys perhekeskukseen ja hissillä pääsee asemahalliin sekä Asemapäällikkö-kadulle. Lisäksi pysäköintitasoilta on porrasyhteys suoraan raiteelle 1. Polkupyörille on kaksi kulunvalvottua maksullista pysäköintitilaa, jotka sijaitsevat alikäytävän ja pysäköintitalon yhteydessä. Paikkoja on 700.
Myös vanhan aseman pohjoispuolen pysäköintialue on edelleen käytössä. Keskustorin Toriparkista matkaa asemalle on vain noin 350 metriä. Vanhan aseman edustan P2-alue on toistaiseksi avoinna lyhytaikapysäköinnille.
Kaukoliikenteen bussit lähtevät vanhan aseman pohjoispuolelta Postin lajitteluhallin takaa. Asemalaiturilta on suora kulkuyhteys linja-autoasemalle.
Paikallisliikenteen bussit lähtevät Koulukadulta. Tulevaisuuden kaistajärjestelyt Valtionkadulla ja Ruukintiellä määrittelevät paikallisbussien lopulliset lähtöpaikat uuden aseman edessä.
Mitä seuraavaksi?
Seinäjoen asema-alueen keskustan puoleisten kortteleiden rakentaminen on jaettu useampaan vaiheeseen. Lähivuosien aikana asemanseutu rakentuu noin 18 hehtaarin alueelle.
Seinäjoen kaupunki ja Senaatin Asema-alueet Oy pyrkivät yhdessä löytämään parhaan ratkaisun asema-alueen jatkokehittämiseksi. Suunnittelun myötä selviää myös seuraavan vaiheen toteutuksen aikataulu.
– Ensimmäinen rakennusvaihe täydentyy vielä kahdella asuinkerrostalolla, joiden rakentamisen pyrimme käynnistämään heti asuntomarkkinatilanteen sen salliessa, YIT:n Snellman kertoo.
– Uskomme, että huippupaikalla oleva, tasokas ja mittava kokonaisuus kiinnostaa investoreita. Tavoitteena on monipuolinen lisärakentaminen palveluille, asumiselle ja liiketoiminnalle, kaupunginjohtaja Jaakko Kiiskilä toteaa.
Faktaa asemanseudusta
- Elokuussa 2022 alkaneen ensimmäisen rakennusvaiheen laajuus noin 40 000 neliömetriä. Hankkeen kustannusarvio yli 50 miljoonaa euroa.
- Arkkitehti- ja pääsuunnittelusta on vastannut arkkitehtitoimisto OOPEAA. Rakentamisesta on vastannut kokonaisuudessaan YIT.
- Pysäköintitalon on rakentanut Seipark Oy:n tytäryhtiö Seinäjoen Pysäköintitalot Oy. Seinäjoen kaupunki on vastannut katujärjestelyistä.
- Väylävirasto on osallistunut pysäköintilaitoksen liityntäpysäköintipaikkojen ja pyöräpysäköintipaikkojen kustannuksiin sekä alikäytävän rakentamiseen. Väyläviraston osuus on noin 5,9 miljoonaa euroa vuosina 2022–2025.
- Kun uusi asema avautuu 4.12., vanhan aseman odotustila poistuu käytöstä. Rakennuksen omistaja, Senaatin Asema-alueet Oy, selvittää vanhan asemarakennuksen jatkokäyttöä ja kartoittaa mahdollisia uusia vuokralaisia. Vanhan aseman tulevaisuus ja uusi käyttötarkoitus tarkentuu asema-alueen toisen vaiheen suunnittelun edetessä.
- Asema-alueella on viisi taideteosta. Taidekohteet sijoittuvat perhekeskuksen aulaan, perhekeskuksen edustan aukiolle, pysäköintitalon julkisivuihin, pysäköintitalon ja perhekeskuksen yhdistävään sisäänkäyntiin sekä alikäytävään.
Kiinnostavia nippelitietoja työmaasta:
- 243 000 työtuntia
- 3655 kuormaa vanhaa merenpohjaa pois työmaan alta
- 35 miljoonaa kiloa betonia
- 293 000 tiiltä
- 200 omakotitalon verran rakentamista
- 183 yritystä mukana tekemässä
- 847 työntekijää
Lisätietoja:
Jaakko Kiiskilä, Seinäjoen kaupunginjohtaja, p. 050 340 3401
Mikael Snellman, aluepäällikkö YIT, p. 020 715 8315
Tero Järvinen, hyvinvointialuejohtaja, p. 050 474 4100
Jukka Hämäläinen, kiinteistökehityspäällikkö Senaatin Asema-alueet Oy, p. 044 751 0120
Mikko Heiskanen, projektipäällikkö Väylävirasto, p. 029 534 3808
Mika Mäntykoski, toimitusjohtaja Seipark, p. 040 067 4662
Anssi Lassila, toimitusjohtaja OOPEAA, p. 041 441 1219
Tutustu tarkemmin aseman kokonaisuuteen Seinäjoen kaupungin sivuilla klikkaamalla tästä