Kaupunkistrategian mukaisesti tapahtumien vaikuttavuutta mitataan tästä lähtien kahden vuoden välein

Kolme suurinta kesätapahtumaa – Provinssi, Tangomarkkinat ja Vauhtiajot – toivat Seinäjoelle lähes 25 miljoonan euron tulot. Ja paljon vieraita maakunnan ulkopuolelta. Provinssin ja Tangomarkkinoiden kävijöistä yli 60 % tuli maakunnan ulkopuolelta. Keppihevosten SM-kilpailujen kävijöistä yli 80 % oli muualta kuin lakeuksilta.

Tulokset käyvät ilmi Seinäjoen tapahtumatutkimus 2022:sta, jossa mukana olivat siis   Provinssi, Seinäjoen Tangomarkkinat, Vauhtiajot ja Keppihevosten SM-kilpailut. Tutkimuksen toteutti Seinäjoen ammattikorkeakoulun Markkinatutkimuspalvelut. Tutkimuksen tilasivat Seinäjoen kaupunki ja Into Seinäjoki.

Edellinen tutkimus on vuodelta 2016. Vuodelle 2020 suunniteltu tutkimus jouduttiin koronan vuoksi peruuttamaan. Tästä lähtien tapahtumien aluevaikuttavuutta tutkitaan joka toinen vuosi.

– Seinäjoki tunnetaan isoista kesätapahtumistaan ja tapahtumat on nostettu uuden kaupunkistrategian johtotähtien joukkoon. Kehittyvän tapahtumakaupungin yksi mittareista on aluevaikuttavuuden kehitys. Nämä tutkimustulokset vahvistavat ajatustamme siitä, että tukemalla tapahtumien kehittymistä vahvistamme niiden positiivisia vaikutuksia alueellemme, kommentoi kaupunginjohtaja Jaakko Kiiskilä.

– Kesän isot tapahtumat ovat Seinäjoelle todella tärkeä vetovoimatekijä. Tapahtumavieraat viettävät aikaa tapahtuma-alueen lisäksi kaupungissa ja hyödyntävät palveluita. Se tuo alueen yrittäjille tuloja, summaa Into Seinäjoen toimitusjohtaja Leena Perämäki.

Tapahtumatutkimuksessa selvitettiin kävijäprofiilit, rahankulutus tapahtumissa ja paikkakunnalla ja tätä kautta tapahtumien aluetaloudellinen vaikutus. Lisäksi selvitettiin tapahtumakävijöiden tyytyväisyyttä ja kehitysideoita.

Tutkimuksen aineisto kerättiin kahdessa osassa. Jokaisessa tapahtumassa tehtiin henkilökohtaisia haastatteluja ja lisäksi haastatelluille lähetettiin jatkokysely korkeintaan kolme päivää tapahtuman jälkeen.

Tutkimuksen toteutuksesta vastasivat markkinatutkija Hannu Tuuri ja tutkija Marja Katajavirta SeAMK:sta.

 

Tuloksista lyhyesti

Keppihevosten SM-kilpailujen kävijöistä yli 80 %, Provinssin ja Tangomarkkinoiden kävijöistä yli 60 % ja Vauhtiajojen kävijöistä 34 % tuli maakunnan ulkopuolelta.

Keppihevosten SM-kisojen, Provinssin ja Tangomarkkinoiden kävijöistä hieman yli puolet ja Vauhtiajojen kävijöistä kolmannes yöpyi tapahtuman aikana muualla kuin kotonaan ja tarvitsi majoitusta.

Yleisesti kaikkia tapahtumia kiiteltiin tapahtumien tunnelmasta ja hyvistä esiintyjistä sekä yleisesti järjestelyistä. Kehitettävinä asioina nousivat usein esille mm. istuinpaikkojen lisääminen, opasteiden parantaminen, ruokapalveluiden ja turvallisuuden kehittäminen (tapahtuma-alueella tai alueen ulkopuolella).

Tapahtumakävijöiden kulutus oli tapahtuma-alueella ja tapahtumapaikkakunnalla Keppihevosten SM-kilpailuissa 190 tuhatta €, Provinssissa 11,2 miljoonaa €, Tangomarkkinoilla 3,7 miljoonaa € ja Vauhtiajoissa 9,5 miljoonaa €.

Tapahtumien ympäristöystävällisyyden kehittämiseksi vastaajat näkivät kaikissa tapahtumissa aiheelliseksi panostaa lisää mm. roskisten määrään ja mahdollisuuteen lajitella jätteitä.

Yleisimmin tapahtumakävijät kuvasivat Seinäjokea laatusanoilla kiva, viihtyisä, mukava, kaunis, monipuolinen, kehittyvä ja ihan OK. Tapahtumakävijät arvioivat itse, että tapahtumalla oli mielikuvaan Seinäjoesta joko positiivinen tai neutraali vaikutus.

 

Lisätietoja: Hannu Tuuri, markkinatutkija, SeAMK Liiketoiminta/Markkinatutkimuspalvelut, 040 830 2346, hannu.tuuri@seamk.fi