Cleor kasvanut maksimivauhtia

Pasi Huumarsalo: ”Kasvun tae on ollut rohkeus myydä ensin ja rakentaa sitten paketti.”

Seinäjokelainen sisärakentamisen viimeistelyvaiheen palveluja tarjoava Cleor on kasvanut reilussa parissa vuodessa yhden miehen firmasta 10 työntekijän projektinjohtotaloksi ja viisinkertaistanut liikevaihtonsa 1,3 miljoonaan euroon.

– Kasvu on ollut maksimissaan. Jos vielä enemmän olisi yritetty, pakka olisi levinnyt käsiin, toimitusjohtaja Pasi Huumarsalo naurahtaa.

Jatkossa kasvu tulee olemaan maltillisempaa, mutta eväitä kasvuun Huumarsalo näkee paljon. Myös kansainvälistyminen on haistelussa. Iso toiminnan laajentaminen ja kasvattaminen on ollut Huumarsalon mukaan rohkeaa, jopa pelottavaa.

– Kasvun tae on ollut rohkeus myydä ensin ja rakentaa sitten paketti. Kyllä se aluksi pelotti ja valvotti monta yötä. Siinä tuli kuitenkin yhtiökumppaneiden arvo esiin, että he kannustivat. Jos olisin itse tehnyt asioita, ei olisi kasvettu tähän malliin.

Pasi Huumarsalo Cleorin juurilla, julkisten tilojen tuulikaappimaton äärellä. Kuva: Henri Saranpää, Visio Creative

Huumarsalo ryhtyi yrittäjäksi yritysostolla.

– Yrittämisen alkuun ei liity mitään suurta intohimoa. Olin ollut 14 vuotta tuotekehitys- ja projektijohtotehtävissä teollisuudessa. Talous ja johtaminen kiinnostivat ja ajattelin, että voisikohan sitä kokeilla jotain omaa. Etsin useita vuosia sopivaa ostettavaa. Ajattelin heti aluksi, että on järkevä ostaa toimiva bisnes. Nollasta aloittaminen kuulosti jäätävän pitkältä tieltä. Vuonna 2018 ostin yhdessä kahden yhtiökumppanin kanssa sisäänkäynnin tuulikaappimattoja myyvän yrityksen.

Aika pian kävi selväksi, että pelkkä mattokauppa ei riitä – ei riitä kilpailutuksissa eikä kasvua tavoittelevalle yrittäjälle.

– Hävisin muutaman tarjouskisan, joissa mattohankinta oli upotettu varusteurakkaan. Tajusin, että näinhän näitä pitää myydä! Kokonaisurakkana toimituksineen ja asennuksineen kaikki tuhannet rakentamisen viimeistelyn tarvikkeet invavarusteista, peileihin, ilmoitustauluihin, tukikahvoihin, annostelijoihin, mattoihin ja sammuttimiin.

Asiakkaat etelässä, yrityksen sydän Seinäjoella
Nyt Cleorilla on kaksi selkeää asiakasryhmää: rakennusfirmat ja tavarantoimittajat. Rakennusfirmalle myydään kokonaispaketti, tavarantoimittajille asennus, projektinjohto ja logistiikka.

Asiakkaat ovat valtaosin pääkaupunkiseudulla, mutta Cleorilla on jalat vahvasti Seinäjoen maaperässä.

– Toimimme etätyöperiaatteella, kaikki asentajat ja myyjäkin ovat pitkin maata. Ei olisi siis väliä, missä kotipaikka sijaitsee. Seinäjoella henki yrittää on niin vahva, että täällä on helppo toimia.  Myös yrittäjän tukiverkostot ovat erinomaiset.

Kaikki yritykset myynnissä, mutta millä ehdoilla?
Pasi Huumarsalolle yritysosto oli järkevä tapa nopeuttaa yrittäjäntaipaleen alkumetrejä. Hän on ensimmäisen yritysoston jälkeen tähynnyt kumppaneineen myös uutta ostettavaa, mutta helppoa yrityksen ostaminen ei ole.

– Kaikki yritykset ovat myynnissä, mutta on erittäin tunnetarkkaa touhua päästä yhteisymmärrykseen myyjän kanssa, kun usein kyse on koko elämäntyöstä. Myyjän saattaa olla vaikea arvioida liiketoiminnan toimivuutta ostajan silmin. Siksi paras vinkkini myyjille onkin, että kaiken pitää olla dokumentoituna ja järjestelmissä, ei vain yrittäjän päässä. Ja taseen pitää olla ostettavissa ja liiketoimintojen siirrettävissä. Ja luopumisen valmistelu pitää aloittaa ajoissa, vuosia etukäteen.

Tutustu yritykseen tarkemmin: https://cleor.fi/

 

PS: muokattu 20.4. Cleor valittiin juuri Etelä-Pohjanmaan Kasvupolku®-sparraukseen yhdessä 14 muun eteläpohjalaisen kasvuyrityksen kanssa.

Jaa artikkeli sosiaalisessa mediassa