InHouse Design tuo ytyä yritysbrändiin

”Tilan on oltava tasapainossa yrityksen ydintoiminnan kanssa.”

Seinäjokelainen InHouse Design Oy tekee tiloja, jotka toimivat ja näyttävät upeilta. Siinä samalla yrittäjille on 15 vuoden aikana kertynyt ammattilaisten verkosto, johon pääsevät mukaan vain intohimoisesti työhönsä suhtautuvat osaajat.

 

Pääosassa on mutkaton suoruus. InHouse Designin yrittäjät Leila Rajala ja Ulla Kuljunlahti eivät teeskentele olevansa muuta kuin ovat: pohjalaisella murteella varustettuja isojen ja pienien tilojen ihmeidentekijöitä. Tai jos nyt ei ihan ihmeidentekijöitä, niin kovan luokan sisustussuunnittelijoita. Siitä on osoituksena tämän kevään iso tilaus, Robert’s Coffee -kahvilaketjun sisustuskonseptin uudistaminen.

– Nykyään suurin osa tilauksistamme on julkisten tilojen suunnittelua, mutta teemme yhä myös koteja ja vapaa-ajan asuntoja. Se onkin parasta, että työn alla saattaa olla samaan aikaan sairaalan tuhannen neliön tilat ja jonkun kodin parin neliön vaatehuone. Ja ihan kaikkea siltä väliltä, pienin tilaus on ollut yhden työvaatekaapin toiminnallisuuden suunnittelu, Rajala kertoo.

Kuljunlahti jatkaa, että toimitilojen suunnittelu voidaan tehdä joko pieni osa kerrallaan tai kokonaisvaltaisesti avaimet käteen -periaatteella. Monesti aloitetaan sisääntuloaulasta ja asiakkaille näkyvistä tiloista, mutta yhtä tärkeää on työntekijöiden viihtyvyys ja tilojen käytännöllisyys. Naiset painottavat, että kokonaisvaltaisesti suunnitellut tilat ovat tärkeä osa yrityksen brändiä.

– Tilan on oltava tasapainossa yrityksen ydintoiminnan kanssa. Jos siellä myydään ylellisyystuotteita, kauppa ei voi näyttää halvalta. Ja vastaavasti toisinpäin, Kuljunlahti havainnollistaa.

Oma maailmansa on ravintoloiden tilasuunnittelu, jota InHouse Design on toteuttanut muun muassa Härmän Kylpylässä. Tilojen dynamiikassa on tärkeää, että tila antaa sisään astujalle täyden vaikutelman myös sen ollessa tyhjillään.

 

Lasten yhdistämää yritystoimintaa

Kahden vahvan naisen yhteisyritys sai alkunsa vuonna 2010, kun Rajalan laskettu aika lähestyi. Hän pohti, että kenelle kilpailijalle voisi turvallisesti ”lainata” asiakkaitaan vauva-ajaksi. Mieleen tuli mukavalta tyypiltä vaikuttanut Kuljunlahti, johon hän oli tutustunut yhdellä messumatkalla. Sisustusalan ammattilaiset tapasivat: asiat lähtivät saman tien lentoon ja yhteinen matka alkoi. Vuosien varrella suunnitelmat suurenivat – haave suunnittelutoimistosta Seinäjoella toteutui vuosi sitten. Aikaisemmin yritys toimi Ilmajoella.

– Seinäjoelle muutto oli oikea ja tärkeä kehitysaskel. Nyt meidät mielletään isommaksi tilasuunnittelutoimistoksi kuin maalla ollessamme. Mutta muuten olemme edelleen juurevasti maalta kotoisin, sieltä perämettiltä, Rajala vakuuttaa hymyillen.

Sisustussuunnittelija SI Rajalan ja sisustusarkkitehti SIO Kuljunlahden työskentelymetodit ovat yhtä lennokkaita kuin itse persoonat. Ensin maalaillaan mahdottomuuksia ja sitten tiputellaan suunnitelmat realistiselle tasolle. Huipulla pyörähtäminen on hyvä hetki sytyttää luovuus teräkuntoon – sillä lailla syntyy parasta jälkeä.

Tilauksia on viime aikoina tullut ovista ja ikkunoista, vaikka markkinointiin ei ole suunnitelmallisesti panostettu. Tämän yrityksen tehokkain myyntipäällikkö on perinteinen puskaradio. Ja hyvin tehty suunnittelutyö on parasta jälkimarkkinointia.

– Usein on käynyt niin, että yrittäjä tilaa ensin suunnittelun kotiinsa ja seuraavaksi on toimitilojen vuoro, Kuljunlahti kertoo.

 

Kolmas pyörä laajensi osaamista

Kun asiakasralli alkoi huimata, oli aika hakea uutta voimaa rattaisiin. Naiset laittoivat someen Haetaan kolmatta pyörää -ilmoituksen. Syöttiin tarttui pitkään graafisena suunnittelija työskennellyt AD Satu Haavisto. Rauhallinen visualisti oli nappivalinta – tosin tässä tiimissä vauhdikkuus pakkaa tarttumaan.

– Sisustussuunnittelua työn ohessa opiskeleva Satu toi tiimiimme tärkeän osaamisalueen. Nyt meillä suunnitellaan myös julkisten tilojen opaskyltit ja monet muut graafiset elementit valmiiksi asti, Rajala kertoo.

Alkuvuodesta 2020 InHouse Designilla työt aloittanut Haavisto kokee, että on löytänyt oman juttunsa.

– Olen vaikuttunut, millä tavoin täällä otetaan asiakkaan tarpeet ja toiveet huomioon. Nautin kovasti yhdessä ideoimisesta ja siitä, että asiat todella tapahtuvat.

Kun naisilta kysyy, mikä on työssä parasta, ei listasta tahdo tulla loppua.

– Vaihtelevuus on huippujuttu. Kun välillä saa tehdä isoja tilasuunnittelukonsepteja ja sitten seuraavana päivänä jotain pientä, se on parasta. Olen hurahtanut kohteiden tilankäytön suunnitteluun, se on kuin perinteinen Tetris-peli, pitää osata asetella palikat oikeille kohdille ja saada koko juttu toimimaan, Rajala pohtii.

– Ideointi on niin ihanaa, siihen ei kyllästy koskaan. Ja se, kun saa esitellä valmiin suunnitelman asiakkaalle, nähdä hänen positiivisesti yllättyneen ilmeensä. Ja niin moni muu juttu täällä, Kuljunlahti jatkaa.

Seinäjoen keskustassa sijaitseva suunnittelutoimisto on täynnä erilaisia materiaalimalleja julkitilojen pintamateriaaleista huonekalujen verhoilukankaisiin. Sieltä löytyy myös arvokas yhteistyöverkosto sisustus-, huonekalu- ja rakentamisalalla vaikuttavia yrityksiä. Vuosia kestäneet yhteistyösuhteet ovat osoittaneet, miten tärkeitä ovat luotettavat kumppanit.

Tässä verkostossa syntyy myös paljon asiakasvirtaa alihankintakumppaneina. Yksi kumppaneista on Arkkitehtitoimisto Jääskeläinen, jolle InHouse Design on tehnyt alihankintaa yrityksen alkuajoista lähtien.

– Meidän verkostossa on vain useissa projekteissa ammattitaitonsa ja tinkimättömän työasenteensa osoittaneita yrityksiä. Sellaisia, joiden työhön me voimme aina luottaa, Rajala toteaa.

Tutustu yritykseen tarkemmin http://www.inhousedesign.fi/

Teksti: Outi Myllymäki, Verkkomylly, kuvat: Samuel Hoisko, Neliömedia

 

Jaa artikkeli sosiaalisessa mediassa