Uusien teknologioiden termit, kuten metaverse, web3.0, lohkoketju ja digitaalinen kaksonen vilisevät asiantuntijatapahtumien puheissa ja kulisseissa kuhisee. Mutta eihän uuden teknologian tarjoamaan potentiaaliin voi tarttua, jos ei tiedä mistä on kyse. Näin kävi ainakin meikäläiselle.

Meta-mikä se oli?

No metaverse tai metaversumi eli virtuaalimaailma on käsitteenä laaja. Metaversumilla tarkoitetaan käyttäjien samanaikaisesti kokemaa virtuaaliympäristöä, jossa voidaan viihtyä, viestiä, vuorovaikuttaa tai työskennellä yhteisesti jaetussa tilassa. Metaverse yhdistää virtuaalitodellisuuden (VR), lisätyn todellisuuden (AR), yhteisten sisältöjen ja sosiaalisen median periaatteet. Virtuaalimaailmojen hyödyntämisen esimerkkinä voidaan mainita Seinäjoen ammattikorkeakoulun ja Inton yhteisessä Vibiol-hankkeessa rakennettu Seinäjoen tapahtumapaikkojen mallinnuksiin perustuva metaverse tai Spotify Island, joka yhdistää artistit ja fanit uudella tavalla virtuaalisesti.

Mikä on web 3.0?

Kirjoitusasultaan myös web3 on idea internetin uudesta kehityskierroksesta lohkoketjuihin perustuen. Siihen liittyy voimakkaasti ajatus desentralisaatiosta eli vallan hajauttamisesta isojen yritysten sijaan yksilöille, jolloin tekeminen perustuu läpinäkyvyyteen ja rahan sijaan vaihdanta perustuu virtuaalisiin tokeneihin. Soveltamistapoja bisnekseen ovat mm. erilaiset älysopimukset tai hallintatodistukset virtuaalisista tai fyysistäkin omistuksista, digitaaliset osuuskunnat (DAO) sekä maksutoimintojen mahdollistaminen.

 

Mikäs tuo lohkoketju sitten on?

Ensimmäisen kerran lohkoketjuista puhuttiin Bitcoinin yhteydessä. Kyseessä on tekniikka, jossa toisilleen vieraat toimijat voivat tuottaa ja ylläpitää tietokantoja hajautetusti. Lohkoketju toteutetaan listana tai lokina transaktioista, joka jaetaan osallistujien kesken, jolloin sen voi todentaa monesta lähteestä ja koostaa sen perusteella tietokannan. Tekniikan ansiosta ketjun jäsenet voivat luottaa toisiinsa, vaikka he eivät tuntisi toisiaan. Esimerkkinä soveltamisesta on näin lomakauden lähestyessä tutuksi tulleet matkajärjestäjien hotellivaraukset, esim TUI.

Mihin tämä digitaalinen kaksonen liittyy?

Digitaalinen kaksonen on virtuaalinen malli tai digitaalinen vastine jollekin fyysiselle. Digitaaliseksi viedyn kaksosen avulla voidaan esimerkiksi raportoida mallinnetun kohteen toiminnasta. Digitaalinen kaksonen mahdollistaa tiedon keruun ja hallinnan fyysisen vastineen osalta. Käyttötarkoituksia voivat olla esimerkiksi tuotekehitys, simulointi tai testaus, koneiden toiminnan seuranta, kunnossapito tai käytön raportointi.

Siitä kulisseissa tapahtuvasta kuhinasta. Julkiset toimijat kuten Business Finland ja Euroopan komissio rakentavat juridista ja strategista perustaa näissä teemoissa. Suuntaa digitaaliselle edistykselle antaa myös Sitra, joka on antanut komissiolle ja Suomelle omat suosituksensa sekä julkaisee web3.0 liittyvää artikkelisarjaa sivuillaan.

Muistan kun kesällä 2022 joku teknologisesti edistyneempi henkilö ehdotti Tilaa tähdille -tapahtuman kahvijonossa digitaalisen kaksosen rakentamista Seinäjoelle. Taisin tokaista, että ilman muuta, mutta enhän minä edes tajunnut mistä puhuttiin. En tajunnut potentiaalia, eikä aiheessa näin tuntunut olevan tarttumapintaa. Nyt tajuan.

Miten sinulle kävisi kahvijonossa? Tuliko yhtään tarttumapintaa?

Lue lisää VIBIOL-hankkeesta ja lataa verkkosivuilta Seinäjoen metaversumin uusin versio. Vinkkinä vielä, että hankkeen puitteissa työstetään virtuaalisuuden hyödyntämisen digitaalista opasta. Se julkaistaan kesän lopulla Inton verkkosivuilla.