Kasvava yritys tarvitsee markkinointia ja lähes aina kumppanin sen tekemiseen. Kun perustat yrityksen tai toteat, että on aika laittaa uusi vaihde silmään markkinoinnissa, mistä lähteä liikkeelle? Paikallislehdessä ilmoittelu ja postaukset Facebook-sivulta tavoittavat tutut asiakkaat, mutta markkinoiden kasvattaminen vaatii muutakin.

Löydä itsellesi sopiva kumppani

Markkinoinnin keinovalikoima on laaja. Niin on myös erilaisten mainostoimistoiden kirjo. Istu alas, kartoita vaihtoehtoja ja selvitä, millaisten asiakkaiden kanssa toimistot ovat aiemmin työskennelleet. Oikean markkinointikumppanin valinta on järjen ja tunteen tasapainoilua. Kemioiden pitää kohdata että yhteinen sävel löytyy, mutta samalla toimistolta on syytä löytyä juuri teidän tarvitsemaanne osaamista ja yrityksesi budjetille sopiva hinnoittelu. Perehdy siis mahdollisten kumppaneiden aikaisempiin töihin ja varmista, että heiltä löytyy sinun yrityksellesi sopivat palvelut.

Tunne asiakkaasi

Ihan ensisijaisen tärkeää on tunnistaa omat asiakkaat. Niin ne, jotka jo ostavat sinulta kuin eritoten ne, joita et ole vielä saanut asiakkaaksesi. Kun kohderyhmä on selvillä, on helpompaa valita oikeat markkinointikanavat.

Sosiaalista mediaa, ulkomainontaa, lehti-ilmoitus – miten tavoitat asiakkaasi?

Erilaisia mainosvaihtoehtoja on lukematon määrä. Markkinoinnin käynnistämisen perusedellytys on, että kohderyhmä ja markkinoitava tuote tai palvelu ovat selvillä. Jos mainostat kivijalkakauppaa tai paikan päällä tarjottavia palveluita, on todennäköisesti hyvä panna paukkuja paikalliseen markkinointiin niin kohdennetulla digimarkkinoinnilla, ulkomainonnalla kuin lehtimainoksillakin. Jos bisneksesi pyörii pääosin verkkokaupassa, on hyvin kohdennettu digimarkkinointi tuloksekkain tapa toimia.

Ehkä yllättävää, mutta usein kannattaa lähteä liikkeelle mainostamalla jo valmiiksi eniten myymiäsi tuotteita. Tiedät jo, että niille on kysyntää ja hinnoittelusi on kohdillaan. Samalla saat liikennettä verkkokauppaasi ja muun valikoiman markkinointiin on helppo laajentaa.

Mainonnan käytännön toteuttamisessa osaava kumppani on kultaakin kalliimpi. Varsinkin digimainonnassa helpottaa, kun mainostoimistosi tuntee eri kanavien toimintaperiaatteet ja toimivimmat sisältötyypit. Sinä asiakkaana teet tärkeimmän työn siinä, kun osaat kertoa tarpeesi ja odotuksesi toimeksiantoa tehdessäsi.

Hyvin tehdyllä toimeksiannolla tuloksiin

Olipa markkinointitoimenpide logon suunnittelu, uuden tuotteen lanseeraus tai äitienpäiväkampanjan toteuttaminen, alkaa sen tekeminen aina toimeksiannosta – briiffistä. Hyvä briiffi varmistaa, että mainostoimisto ymmärtää alusta asti mitä kampanjalta tai toimenpiteeltä odotat.

Hyvästä briiffistä käyvät ilmi ainakin seuraavat asiat:

  • kohderyhmä
  • kampanjan tavoitteet
  • käytettävissä oleva budjetti
  • graafiset ohjeet (logo, kuvat, videot, fontit)
  •  mahdollinen tarjous tai muu täky, jota olette mainontaan ajatelleet
  • aikataulu

Mainostoimistoltasi voi hyvinkin löytyä myös pohja, jolle voit toimeksiannon tehdä. Kannattaa kysyä!

Kuvasimme aiheesta myös kaksi videota. Ensimmäisessä keskitytään oikean markkinointikumppanin valintaan ja hyvään yhteistyöhön. Toinen video käy läpi digimarkkinoinnin eri muotoja. Videot löytyvät alta.

Blogi ja videot on toteutettu osana eRural resilience -hanketta, jota rahoittaa Interreg Baltic Sea Region.

Kirjoittajat

Hanna Holtinkoski, projektipäällikkö, Into Seinäjoki

Oskari Ilomäki, toimitusjohtaja, Aihio Digital

 

 

Interreg Baltic Sea Region -ohjelman rahoittamassa eRural resilience -hankkeessa kehitetään Into Seinäjoen ja muiden yrityskehittäjien palveluita, jotta voimme tukea maaseutualueilla toimivia yrityksiä luonnonvaroihin perustuvan liiketoiminnan arvon kasvattamisessa, digitalisaatiossa ja kansainvälistymisessä. Teemoina ovat niin paremman arvon saaminen luonnonvaratuotteista kuin sähköiset myyntikanavat, markkinointi, logistiikka ja pakkaukset.

eRural resilience -hankkeen omat nettisivut.