Kuvittele mielessäsi kahvila turisteja kuhisevan metropolin kadun kulmassa. Väkeä lappaa sisään, tilauksia tehdään jo verkossa ja noudetaan valmiit tuotteet nimen huudon perusteella tiskiltä. Saattaapa turisti tarttua somehitiksi nousseeseen Spicy Pumpkin Latteen ja näpsäistä siitä kuvan kavereilleen.

Nuorekkaalta, mutta silti aika perinteiseltä kahvilalta näyttävän yrityksen kulisseissa kuhisee. Vai pitäisikö sittenkin sanoa, että hurisee. Nimittäin massiiviset määrät dataa koneistoihin.

Miltä kuulostaisi, jos tekoäly tunnistaisi kivijalkakahvilaan saapuvan asiakkaan jo äänen perusteella?

Tunnettu kahvilaketju Starbucks palvelee päivittäin miljoonia asiakkaita lähes 80 markkinalla. Sellaisella volyymilla on luonnollista, että yritys kerää tietoa asiakkaistaan, heidän ostoksistaan ja mielimauistaan. Yritys myös hyödyntää kerättyä dataa tehokkaasti, mm. verkko-ostosten valikoiman personointiin ja uusien tuotteiden muotoiluun, jotta tuoterepertuaari olisi asiakkaan mielestä juuri täydellinen.

Taustalla on kuitenkin kehitteillä paljon muutakin. Starbucksin muutamia vuosia sitten starttaaman tekoälyprojekti Deep Brew´n tavoitteena ei ole poistaa henkilöstöä kahviloistaan. Sen sijaan kehitysprojektin tavoitteena on vapauttaa henkilöstöä arkisesta suorittavasta työstä, kuten varastonhallinnasta ja tuotteiden valmistuksesta, asiakkaiden kohtaamiseen.

Miltä kuulostaisi, jos tekoäly tunnistaisi kivijalkakahvilaan saapuvan asiakkaan pelkästään äänen perusteella? Asiakkaan ääneen tilaaman tuotteen valmistus voisi tekoälyn käynnistämänä alkaa jo tilausta tehtäessä. Se nopeuttaisi tuotantoprosessia ja parantaisi sujuvuudella asiakaskokemusta. Tuotteen odotusaika voitaisiin käyttää kohtaamiseen ja arvon luomiseen, kuten italialaisesta kulmakahvilasta inspiraationsa saanut yritys tavoitteekseen asettaakin.

Tekoälyä hyödynnetään Starbucksilla jo mm. henkilöstömäärän ja varaston optimointiin sekä uusien kannattavien toimipaikkojen valintaan. Yrityksen suunnitelmissa on laajentaa drive-thru -toimintoja ja hyödyntää niiden yhteydessä esimerkiksi personoituja menuscreenejä, jotka tarjoavat tuotteita niin varastotilanteen kuin asiakkaan mieltymysten mukaan. Win win, eikö totta?

Tässä oli yhden diginatiivin yrityksen inspiroiva esimerkki moninaisista tavoista hyödyntää dataa ja tekoälyä toiminnan suunnitteluun ja strategisiin valintoihin. Miten sinä voisit hyödyntää keräämääsi dataa toimintasi kehittämiseen tai voisiko tekoäly olla apunasi asiakaskokemuksen viilaamisessa?

Asiakaskokemuksesta ja automaatiosta puhutaan kevään aikana vielä kahteenkin otteeseen. Sähköpostimarkkinoinnin näkökulmasta 1.6. ja Into BB:ssä palvelun ja tilojen näkökulmasta 9.6.  Ilmoittaudu mukaan!

Dataan ja myyntiin syvennytään Tilaa tähdille 2.0 -tapahtumassa Seinäjoella 12.5.2022. Tallenne tapahtuman pääohjelmasta on tulossa Inton Youtubeen viikolla 20.

Tämä diginatiivin yrityksen esille nostava blogikirjoitus on osa Matkalla diginatiiviksi – pk-yritysten digitalisaation edistäminen -hankkeen toimenpiteitä. Rahoittaja: Euroopan Aluekehitysrahasto

logonauha1.png (45 KB)