Yhteislaulu tai palloleikki päiväkodin arjessa on tuttu juttu. Mutta kun se tapahtuukin englanniksi, saavat lapset mukavan hetken lisäksi itselleen ripauksen kielitaitoa. Sen jälkeen esimerkiksi jäätelön ostaminen vieraalla kielellä ei jännitä.
USA:n Michiganista Suomeen 16 vuotta sitten muuttaneen Becky Luoman yritys Language Clubhouse Oy tarjoaa päiväkodeille kielisuihkukoulutusta vuosilisenssillä verkossa. Videot ja oheismateriaalit on tehty englantia suihkuttaville ja 3-7-vuotiaille suihkutettaville mahdollisimman helpoiksi. Opettaminen paketin mallin mukaan vaatii vain lyhyen, noin viiden minuutin perehtymisen aineistoon. Lisäksi Becky kouluttaa tilauksesta päiväkotien henkilöstöä paikan päällä.
Becky Luoma ryhtyi yrittäjäksi aikaisempien työkokemusten, kavereiden ja perheen kannustamana. Hän on koulutukseltaan terveydenhoitaja, mutta omalla äidinkielellä opettaminen on tuttua erilaisista englanninkielisistä lasten kerhoista. Myös kieltenopetuksen varhentaminen Suomessa kannusti toteuttamaan idean.
– Mieheni Marko rohkaisi lähtemään Into Seinäjoki Oy:n startti-infoon, josta päädyin Liikeideat lentoon –valmennukseen. Eeva Jussila on ollut minulle tukipilari, hän on osannut esittää mainioita kysymyksiä ja antanut tietonsa sekä verkostonsa avukseni, kertoo Becky. Arvokas asia on hänen mukaansa ollut myös valmennuksessa saatu vertaistuki.
”Yrittäjyys sopii elämänfilosofiaani”
Yrityksen perustaminen ja sen alkutaival ovat tulleet Beckylle tutuiksi muun muassa miehensä vienninkehityspalveluita tarjoavan yrityksen kautta. Tukenaan hän aikoo käyttää asiantuntijatiimiä; yrityksen ulkopuolista hallitusta sekä myöhemmin perustettavaa, asiantuntijoista koostuvaa Advisory Boardia.
– Yrittäjyys sopii elämänfilosofiaani. Haluan auttaa ihmisiä ja saan samalla toteuttaa itseäni. Toivon, että tätä palvelua käytetään Suomessa viiden vuoden kuluttua yleisesti. Silloin toivon myös voivani työllistää viidestä kymmeneen henkilöä.
Alkavaa yrittäjää Becky kannustaa viemään rohkeasti omaa visiotaan eteenpäin, kunhan suunnitelma on hiottu hyväksi ja pohjatyö tehty. Omaa tuotetta pitää kehittää sen jälkeen jatkuvasti. Hän neuvoo alkavaa yrittäjää myös pitämään tasapainon omassa elämässä.
Language Club House Oy lanseeraa tuotteensa opetusalan valtakunnallisilla Educa-messuilla tammikuussa. Kansainvälistymisen ensiaskeleita otetaan keväällä pilottiluonteisesti. Lähivuosina Becky toivoo yrityksen asiakaskunnan laajenevan ensin Skandinaviaan ja myöhemmin muihin maihin.