Jos lähtee Ranskan markkinaa valloittamaan, pitää varmasti osata ranskaa? Ei tarvitse, lohduttaa Business Finlandin Pariisin toimiston asiantuntija Oonagh Allas-Murphy. Hyötyä siitä toki on pidemmän päälle, mutta tärkeämpänä Oonahg pitää halukkuutta tuntea markkina, uteliaisuutta tutkia valikoimaa alueella ja jutella toimijoiden kanssa, verkostoitua.
Inton järjestämässä Bisnestä Ranskaan -tilaisuudessa saimme kuulla, millaiset suomalaiset tuotteet ovat kiinnostavia Ranskan ruokamarkkinoilla. Oonagh jakoi tuotteet kuuteen kategoriaan: superfoodit, kasvipohjaiset tuotteet, snackit, pohjoinen kaura, alkoholittomat ja alkoholilliset tuotteet sekä ruokateknologian ratkaisut.
Millaisesta markkinasta on sitten kyse? Digitaaliset ratkaisut kaupan alalla kehittyvät, verkko-ostaminen ja kotiin tilaaminen lisääntyvät. Inflaatiota on sielläkin, muttei samassa mittakaavassa kuin muualla. Ihmiset haluavat tehdä vastuullisia ja kestäviä valintoja, jotka näkyvät erityisesti pakkausten suunnittelussa ja sitä ohjaavassa lainsäädännössä.
Ruokavalio on Ranskassa monipuolisempi kuin muualla Euroopassa. Halutaan tietää mitä ruoka sisältää, mikä tuotteen jo läpikäymän ruokaketjun vaikutus on, vaikka kyljessä olisikin luomumerkintä. Kuluttajat ovat terveysorientoituneita nautiskelijoita, jotka käyvät edelleen ravintoloissa. He haluavat ostaa laadukkaita ja aitoja tuotteita, jotka kuitenkin antavat nautintoa ja elämyksiä.
Mistä baskeri- ja patonkimaan markkinasta kiinnostunut yritys voisi aloittaa?
Ranskassa asuu 67 miljoonaa ihmistä, joiden saataville vietävien suomalaisten tuotteiden ja palveluiden määrä on kasvanut ennätykselliset 60 %. Pitäisikö sinunkin tuotteidesi sukeltaa Ranskan valikoimiin? Kysyttäessä mistä baskeri- ja patonkimaan markkinasta kiinnostunut yritys voisi aloittaa, Oonagh vastasi, että yksinkertaisesti ottamalla häneen yhteyttä. Business Finland tarjoaa yrityksille verkostumismahdollisuuksia markkinan toimijoiden kanssa, tietoa markkinasta ja bisneskulttuurista, kansainvälisyyden rahoitusta sekä kasvutoimia kansainvälisesti.
Yhtenä esimerkkinä edellä mainituista palveluista on Super Yacht Foodie -toiminta, jonka ponnistukset kohdistuvat Ranskassa eläväiseen superjahtimarkkinaan. Niilläkin täytyy syödä, eikä ihan vähän. Taiga Chocolate -tuotteilla jahtimarkkinoita valloitavan Tanja Davidovin mukaan markkinan koon arvioidaan maailmanlaajuisesti olevan noin biljoonan euron kokoinen.
Super Yacht Foodie on match-making -palvelu, joka kohtauttaa superjahtien kokkeja, johtoporrasta sekä heille toimittavia yrityksiä uniikkien, kestävien ruoka ja juomatuotteiden tarjoajien kanssa esimerkiksi esittelytilaisuuksin, maistatuksin ja tuotelähetyksin. Tekemisen vuotuinen high light järjestetään Ranskan Rivieran jahtiklubilla, jossa toista sataa osallistujaa pääsee tutustumaan tuotteisiin. Mukana ovat mm. Arctic Superfoods Wilder -marjapatukat, METTÄ Nordic hunajat ja suolat sekä Hikiän raakahunaja.
Sopisit oivasti mukaan! Katso Oonaghin vinkit koostettuna videolta ja tartu uuteen markkinaan (video näkyy evästeet sallineille).