Otsikon suora lainaus on Nordic Marketingin Greta Tanskasen suusta. Greta oli pääpuhujana matkailupalveluiden myyntiä koskeneessa tilaisuudessa Seinäjoella helmikuussa. Otsikkoon kiteytyy myös toinen matkailualalla kuulemani lausahdus ”Yhteistyöstä hyötyvät kaikki, mutta tasapuolisuuteen ei pystytä ikinä.” Samalla nämä sitaatit yhdistävät keskeisimmät myynnin onnistumisen elementit – verkostoitumisen ja erottautumisen.
Etelä-Pohjanmaan uutta matkailumallia kehittäessä olen usein kohdannut termien monitulkintaisuuden haasteet. Puhutaan helposti myynnistä, myynninedistämisestä ja markkinoinnista suloisesti sekaisin. Ennen seminaaria kysyin tekoälyltä, että miten nämä erotetaan ja sieltä tulikin selkeä jako:
Myynti tarkoittaa tuotteen tai palvelun myymistä asiakkaille. Se on prosessi, jossa asiakas tekee ostopäätöksen ja maksaa tuotteesta tai palvelusta.
Myynninedistäminen tarkoittaa toimia, jotka tukevat myynninkasvattamista. Se voi sisältää erikoistarjouksia, alennuksia, kilpailuja tai muita kampanjoita, jotka houkuttelevat asiakkaita ostamaan enemmän tai nopeammin.
Markkinointi on laajempi käsite, joka kattaa kaikki toimet, joiden avulla yritys luo kiinnostusta, tunnettuutta ja kysyntää tuotteelleen tai palvelulleen. Markkinointi voi sisältää mainontaa, brändin rakentamista, asiakaskohderyhmän tutkimista ja viestintää.
Yhteenvetona: Myynti on ostoprosessin viimeinen vaihe, myynninedistäminen auttaa tekemään kauppaa houkuttelevammaksi, ja markkinointi luo pohjan kysynnälle ja asiakastietoisuudelle.
Uusi Visit Seinäjoki Region Oy keskittyy niin markkinointiin kuin myynninedistämiseen, kuten suurin osa muistakin Suomen matkailun alueorganisaatioista. Samaisessa tilaisuudessa kuulimme useamman esimerkin varsinaista myyntiä tekeviltä, kuten Visit Ähtäri, Härmän liikenne ja Magni Mundi, joita niin alueorganisaatiot kuin yksittäiset yritykset voivat hyödyntää myyjinään.
Greta Tanskanen esitteli 6 valmiutta (kansainväliseen) myyntiin:
- Markkinat ja asiakkaat
Miltä tuntuu olla teidän asiakas? -> osaatko vastata? Tunnistatko vai tunnetko asiakkaasi? Mitä on kohderyhmän takana? Se selviää kysymällä. - Tuotteet
Tuotteistaminen ei tähtitiedettä -> kohdenna oikein, hinnoittele valmiiksi ja varmista helppo ostettavuus. Muista: elämys myy – ei destinaatio! Yhtäkään suomalaista destinaatiota ei myydä destinaationa.
Millaisille tuotteille sitten on kysyntää? Visit Finland tarjoaa paljon tietoa erilaisista matkailijatyypeistä eri maista. Esim. saksalaiset saapuvat pitkille (1-2 viikkoa) aktiviteettilomille. Erityiset majoitusmuodot (mm. lasi-iglut) kiinnostavat. Varaavat ajoissa, joten tuotteet pitää olla ajoissa myös ostettavissa. - Erottautuminen
Elätkö harhassa, että olet jollain tavalla uniikki?! Mieti valmiiksi USPit eli Unique Selling Pointit eli juuri ne sinun vahvuudet ja erottautumistekijät. AUTA sekä matkanjärjestäjää myymään että loppuasiakasta ymmärtämään, miksi ostaa. - Verkostot
Ole suunnitelmallinen! Ilman kv-verkostoja kukaan ei tee kauppaa. Suunnittele ketä tarvitset ja mieti miten yhdessä kasvatte. Älä vain suunnittele, vaan toteuta! Ensisijaisesti varmista alueelliset verkostot! - Roolit ja resurssit
Jos resurssit puuttuu, alkaa ahdistus. Nykypäivänä ei voi liikaa puhua varautumisesta – niin henkilöiden kuin rahan suhteen. Satsaus myyntikanaviin auttaa ahdistuksessa -tsekkaa myös seuraava kohta. - Löydettävyys
Digitaalisuus aiheuttaa terapian tarvetta, hanki siis apua! Kanavatulvassa keskity muutamaan ja hoida ne hyvin. Digiapua on tarjolla alueellamme runsaasti, hyödynnä sitä.
Tärkeimpänä kotiin viemisenä on kuitenkin pitkäjännitteisyys – matkailualalla ei ole pikavoittoja, mutta kun sitoudut tekemään työtä ja kehittämään palvelujasi, menestys seuraa. Vuosi ei riitä siihen, että saadaan tulosta aikaiseksi. Jotta voimme siis odottaa kansainvälisen myynnin tuloksia alueellemme vaikkapa viiden vuoden päästä, on työ aloitettava NYT.
Katso Matkailupalveluiden myynti kotimaassa ja ulkomailla -tilaisuuden tallenne Inton YouTubesta.
Johanna Rintamäki
Asiantuntija, projektipäällikkö
Blogikirjoitus ja tilaisuus on osa Uudistuva matkailumarkkinointi Etelä-Pohjanmaalla -hankkeen toimenpiteitä. Hankerahoitus: AIKO, Etelä-Pohjanmaan liitto.