Into Seinäjoki
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Tapahtumat
  • Frami
  • Visit Seinäjoki Region
  • Yhteystiedot
  • Palvelut yrityksille
    • Palvelut yrityksille
    • Yrityksen perustaminen
    • Skaalaamo
    • Kasvu ja kansainvälistyminen
    • Toimitilat
    • Tontit
    • Yritysrahoitus
    • Yrityshakemisto
    • Varaa aika keskusteluun
  • Sijoitu Seinäjoelle
    • Tutustu ja innostu
    • Sijoittumispalvelut
    • Maailman kannustavin yrityskaupunki
    • Toimitilat
    • Vapaat tontit ja yritysalueet
      • Roves
      • Lentoaseman alue
      • Datakeskus
    • Yritysverkosto Techteam
  • Into yhtiönä
    • Into lyhyesti
    • Into työpaikkana
    • Harjoitteluun Intoon
    • Mediapankki
  • Kaikki kehityshankkeet
    • Kehityshankkeet
    • eRural resilience
    • FinfoodNET
    • Food & Tech Startup – startupit lentoon!
    • Innovaatiotoiminnan ekosysteemi
    • Smart Con Europe
    • Yrityskaupat
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Tapahtumat
    • Palvelut yrityksille
    • Kasvu ja kansainvälistyminen
    • Skaalaamo
    • Toimitilat
    • Tontit
    • Yrityksen perustaminen
    • Yritysrahoitus
    • Yrityshakemisto
    • Varaa aika keskusteluun
    • Tutustu ja innostu
    • Sijoittumispalvelut
    • Maailman kannustavin yrityskaupunki
    • Toimitilat
      • Roves
      • Lentoaseman alue
      • Datakeskus
    • Yritysverkosto Techteam
    • Into lyhyesti
    • Into työpaikkana
    • Harjoitteluun Intoon
    • Mediapankki
    • Kehityshankkeet
    • eRural resilience
    • FinfoodNET
    • Food & Tech Startup – startupit lentoon!
    • Innovaatiotoiminnan ekosysteemi
    • Smart Con Europe
    • Yrityskaupat
  • Frami
  • Visit Seinäjoki Region
  • Yhteystiedot
  • en

Demokratialla ei matkailussa pärjää

Julkaistu:

04.03.2025

Otsikon suora lainaus on Nordic Marketingin Greta Tanskasen suusta. Greta oli pääpuhujana matkailupalveluiden myyntiä koskeneessa tilaisuudessa Seinäjoella helmikuussa. Otsikkoon kiteytyy myös toinen matkailualalla kuulemani lausahdus ”Yhteistyöstä hyötyvät kaikki, mutta tasapuolisuuteen ei pystytä ikinä.” Samalla nämä sitaatit yhdistävät keskeisimmät myynnin onnistumisen elementit – verkostoitumisen ja erottautumisen.

Etelä-Pohjanmaan uutta matkailumallia kehittäessä olen usein kohdannut termien monitulkintaisuuden haasteet. Puhutaan helposti myynnistä, myynninedistämisestä ja markkinoinnista suloisesti sekaisin. Ennen seminaaria kysyin tekoälyltä, että miten nämä erotetaan ja sieltä tulikin selkeä jako:
Myynti tarkoittaa tuotteen tai palvelun myymistä asiakkaille. Se on prosessi, jossa asiakas tekee ostopäätöksen ja maksaa tuotteesta tai palvelusta.
Myynninedistäminen tarkoittaa toimia, jotka tukevat myynninkasvattamista. Se voi sisältää erikoistarjouksia, alennuksia, kilpailuja tai muita kampanjoita, jotka houkuttelevat asiakkaita ostamaan enemmän tai nopeammin.
Markkinointi on laajempi käsite, joka kattaa kaikki toimet, joiden avulla yritys luo kiinnostusta, tunnettuutta ja kysyntää tuotteelleen tai palvelulleen. Markkinointi voi sisältää mainontaa, brändin rakentamista, asiakaskohderyhmän tutkimista ja viestintää.
Yhteenvetona: Myynti on ostoprosessin viimeinen vaihe, myynninedistäminen auttaa tekemään kauppaa houkuttelevammaksi, ja markkinointi luo pohjan kysynnälle ja asiakastietoisuudelle.

Uusi Visit Seinäjoki Region Oy keskittyy niin markkinointiin kuin myynninedistämiseen, kuten suurin osa muistakin Suomen matkailun alueorganisaatioista. Samaisessa tilaisuudessa kuulimme useamman esimerkin varsinaista myyntiä tekeviltä, kuten Visit Ähtäri, Härmän liikenne ja Magni Mundi, joita niin alueorganisaatiot kuin yksittäiset yritykset voivat hyödyntää myyjinään.

Greta Tanskanen esitteli 6 valmiutta (kansainväliseen) myyntiin:

  1. Markkinat ja asiakkaat
    Miltä tuntuu olla teidän asiakas? -> osaatko vastata? Tunnistatko vai tunnetko asiakkaasi? Mitä on kohderyhmän takana? Se selviää kysymällä.
  2. Tuotteet
    Tuotteistaminen ei tähtitiedettä -> kohdenna oikein, hinnoittele valmiiksi ja varmista helppo ostettavuus. Muista: elämys myy – ei destinaatio! Yhtäkään suomalaista destinaatiota ei myydä destinaationa.
    Millaisille tuotteille sitten on kysyntää? Visit Finland tarjoaa paljon tietoa erilaisista matkailijatyypeistä eri maista. Esim. saksalaiset saapuvat pitkille (1-2 viikkoa) aktiviteettilomille. Erityiset majoitusmuodot (mm. lasi-iglut) kiinnostavat.  Varaavat ajoissa, joten tuotteet pitää olla ajoissa myös ostettavissa.
  3. Erottautuminen
    Elätkö harhassa, että olet jollain tavalla uniikki?! Mieti valmiiksi USPit eli Unique Selling Pointit eli juuri ne sinun vahvuudet ja erottautumistekijät. AUTA sekä matkanjärjestäjää myymään että loppuasiakasta ymmärtämään, miksi ostaa.  
  4. Verkostot
    Ole suunnitelmallinen! Ilman kv-verkostoja kukaan ei tee kauppaa. Suunnittele ketä tarvitset ja mieti miten yhdessä kasvatte. Älä vain suunnittele, vaan toteuta! Ensisijaisesti varmista alueelliset verkostot! 
  5. Roolit ja resurssit
    Jos resurssit puuttuu, alkaa ahdistus. Nykypäivänä ei voi liikaa puhua varautumisesta – niin henkilöiden kuin rahan suhteen. Satsaus myyntikanaviin auttaa ahdistuksessa -tsekkaa myös seuraava kohta.
  6. Löydettävyys
    Digitaalisuus aiheuttaa terapian tarvetta, hanki siis apua! Kanavatulvassa keskity muutamaan ja hoida ne hyvin. Digiapua on tarjolla alueellamme runsaasti, hyödynnä sitä.

Tärkeimpänä kotiin viemisenä on kuitenkin pitkäjännitteisyys – matkailualalla ei ole pikavoittoja, mutta kun sitoudut tekemään työtä ja kehittämään palvelujasi, menestys seuraa. Vuosi ei riitä siihen, että saadaan tulosta aikaiseksi. Jotta voimme siis odottaa kansainvälisen myynnin tuloksia alueellemme vaikkapa viiden vuoden päästä, on työ aloitettava NYT.

Katso Matkailupalveluiden myynti kotimaassa ja ulkomailla -tilaisuuden tallenne Inton YouTubesta.

Johanna Rintamäki
Asiantuntija, projektipäällikkö

Blogikirjoitus ja tilaisuus on osa Uudistuva matkailumarkkinointi Etelä-Pohjanmaalla -hankkeen toimenpiteitä. Hankerahoitus: AIKO, Etelä-Pohjanmaan liitto.

Jaa artikkeli somessa



Siirry Uutiset-sivulle

Uutiskategoriat

  • Blogi
  • Digitalisaatio
  • Ekosysteemi
  • Into työpaikkana
  • Kansainvälistyminen
  • Liikeidea ja yrityksen perustaminen
  • Liiketoiminnan valmennukset
  • Sijoittuminen Seinäjoelle
  • Startup-yrittäjyys
  • Tallenteet
  • Tapahtumat
  • Töihin Seinäjoelle
  • Toimitilat ja tontit
  • Uutiset
  • Vastuullisuus
  • Yrittäjätarinat
  • Yrityskaupat
  • Yritysneuvonta
  • Yritysrahoitus
  • Yritysuutiset

Uusimmat uutiset

  • Into harrastaa: Anssi ja tee se itse

    Into työpaikkana, Uutiset
    Lue koko artikkeli: Into harrastaa: Anssi ja tee se itse
  • Seinäjoki mukaan kansainväliseen ruokakaupunkien verkostoon

    Uutiset
    Lue koko artikkeli: Seinäjoki mukaan kansainväliseen ruokakaupunkien verkostoon
  • Into harrastaa: Elisabet ja sukututkimus

    Into työpaikkana, Uutiset
    Lue koko artikkeli: Into harrastaa: Elisabet ja sukututkimus

Katso tulevat tapahtumat

Järjestämme vuosittain kymmeniä tapahtumia ja valmennuksia, jotka edistävät yritysten liiketoimintaa ja ihmisten verkostoitumista.

Siirry tapahtumat-sivulle

Tarjoa yritysuutisia

Teemme ja teetämme lukuisia yritysuutisia vuosittain. Ilmianna hyvä henkilö tai uutinen.

Ota yhteyttä:
Sanna Männikkö 
040 571 9998 
sanna.mannikko@intoseinajoki.fi

Tilaa uutiskirje

Klikkaa tästä uutiskirjeen tilaukseen

Yhteystiedot

Into Seinäjoki
Tiedekatu 2
60320 Seinäjoki
etunimi.sukunimi@intoseinajoki.fi

Inton palvelunumero
p. 020 124 4000

Into somessa

  • Facebook
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Instagram
  • TikTok

Saavutettavuusseloste
Tietosuojaseloste
Evästeasetukset

Pikalinkit

Uutiset
Palvelut yrityksille
Into yhtiönä
Tapahtumat

Sijoitu Seinäjoelle
Yhteys
Kehityshankkeet

Vieraile myös näillä verkkosivuilla

Toihin seinajoelle.fi
Toimitilat.seinajoki.fi
Frami.fi

Congress.fi
Visitseinajoki.fi