Huh hei, Intohan on toiminut nyt jo 8 vuotta. Aloitimme nykynimellä ja kokoonpanolla 1.1.2015. Näin syntymäpäivän tienoilla on hauska palata ajassa hieman taaksepäin ja muistella Inton logon ja visuaalisen ilmeen syntyvaiheita vuonna 2014.
Kilpailutuksen perusteella ilme uudelle elinkeinoyhtiölle tilattiin seinäjokelaiselta BSTR:ltä. Siellä päädyttiin sisäiseen ”suunnittelukisaan” ja Intolle esiteltiin anonyymisti kolmen graafikon suunnitelmat.
Ehdotuksista valikoitui pinkki logoversio, joka on kestänyt aikaa niin hyvin, että on syytä kysyä, mitä suunnittelijalle kuuluu nykyään. Voittajaidean oli suunnitellut harjoittelussa ollut juniorgraafikko Maiju Degerman. Selvitimme, missä Maiju menee nykyään ja mitä hän muistaa Into-keissistä. Tässä hän palaa syksyyn 2014:
– Opiskelin SeAMK:issa graafista muotoilua ja sitä kautta päädyin BSTR:lle harjoitteluun.
Into Seinäjoki -projekti on jäänyt minulle erityisen vahvasti mieleen, sillä se oli ensimmäinen asiakasprojekti ja kokonaisvaltainen visuaalisen ilmeen suunnittelu, mitä pääsin työstämään.
Projektin ansiosta opin hurjasti graafisesta suunnittelusta, mainostoimistossa työskentelystä ja mitä kaikkea brändi-ilmeen lanseeraaminen pitää sisällään.
– Pinkki väri on kyllä ihanan pirteä ja oli Intolle nappivalinta. Logoa tehdessä muistan kuinka t-kirjaimesta mieleeni tuli Lakeuden risti ja into-tekstiin muotoutui aaltoileva alareuna kuvastamaan Seinäjokea. Nämä teemat logossa tekevät siitä mielestäni aikaa kestävän.
– Seinäjoelta tieni on kulkeutunut takaisin kotikaupunkiini Ouluun. Täällä työskentelen NTRNZ Medialla, jossa tehtäviini kuuluu edelleen graafinen suunnittelu, mutta myös animointi sekä videoiden editointi.
Tarkkasilmäisimmät huomaavat Inton nykyisessä logossa aavistuksenomaisen eron alkuperäiseen. BSTR tuunasi logoa syksyllä 2021 ja viilasi graafista ohjeistusta muutoinkin. Ajassa on pysyttävä kiinni.
Into-brändistä alusta lähtien vastannut Sanna Männikkö innostuu edelleen Inton ilmeestä.
– Olen tosi tyytyväinen sekä nimivalintaan että logoon ja pinkkiin väriin. Toki on hienoa myös jalostaa ilmettä koko ajan, mutta tietty linjakkuus on hyvä säilyttää. Monet asiakkaammekin kommentoivat usein, että mieltävät pinkin värin heti Intoon.
Uuden yhtiön nimestä kisa
Kerrataanpa samaan syssyyn vielä Inton nimenkin synty. Frami Oy:stä ja Seinäjoen seudun elinkeinokeskuksesta muodostuneelle kaupungin kehitysyhtiölle haettiin nimeä nimikisalla, johon osallistui 111 henkilöä yhteensä 252 eri ehdotuksella. Ihmiset olivat inspiroituneet yhdistelemään organisaatioiden nimiä (Freek, Seiframi, Frasek). Myös murresanat innostivat (Arpeeti, Eheroon taharoon, Kranni, Moomma, Serviisi, Trossa). Paljon oli myös yritys- ja bisnes-alkuisia sanoja. Nimi syntyi lopulta BSTR:n ja Inton viestinnän yhteisessä ideariihessä. Nimi yhdisti kilpailussa taajaan toistuneen Seinäjoki-sanan ja yhdessä nimiehdotuksessa vilahtaneen into-sanan.
– Nimeen haluttiin napakkuutta, konstailemattomuutta ja mahdollisesti erisnimimäisyyttä. Into on mahtavasti myös kaksikielinen. Suomeksi kuvaa yhtiön positiivista asennetta yritysten tukemiseen ja palvelemiseen. Englanniksi sillä on kaksikin merkitystä: olla kiinnostunut, ”lätkässä” ja olla matkalla Seinäjoelle, Sanna Männikkö muistelee.