Inton asiakaslehti 2025: intolaiset työssään

Into on olemassa yritysten menestystä varten. Mitä se tarkoittaa? Mitä te oikeasti teette? No esimerkiksi tätä.

 

Eeva Jussila, palvelupäällikkö, alkavat yrittäjät

klo 8.30

Aamun ensimmäinen asiakas on jo muutaman vuoden toiminut kivijalkaliikkeen yksinyrittäjä, jolla on vahva erityisosaaminen. Pohdimme, millaista markkinointia hän voisi tehdä, että yhä useampi asiakas löytäisi hänen palvelunsa.

Lisäksi laskemme kannattavuutta, arvioimme hinnoittelua tuote- ja palvelukohtaisesti. Toteamme, että hinnankorotuksille on perusteet mm. materiaalikustannusten nousun vuoksi.

Kannustan asiakasta viestimään erinomaisesta palvelustaan. Hän innostuukin tekemään markkinointisuunnitelmaa.

klo 10.30

Sähkö- ja automaatioalan pitkän linjan osaaja miettii sivutoimista yritystä, jolle tuntuisi olevan kysyntää opiskeluiden sekä työssä kohdattujen verkostojen ansiosta.

Innostun ja samalla hieman huolestun hänen ajankäytöstään, kun hänen päätyönsäkin on melko vaativaa. Hänellä on kuitenkin selkeä suunnitelma ja palo yrittäjyyteen on kova. Pohdimme konkreettisia jatkoaskeleita ja sovimme seuraavan tapaamisen reilun kahden kuukauden päähän, jolloin hän on jo aloittanut liiketoimintasuunnitelman kirjoittamista sekä kannattavuuslaskelmaa hinnoittelun tueksi.

Ohjaan hänet myös Uusyrityskeskus Neuvoa Antavan sekä  omistajanvaihdosasiantuntijan pakeille, koska hän on kiinnostunut aloittamaan yrityksen myös ostamalla toimivan yrityksen tai osakkuuden liiketoiminnasta.

Asiakastyö on minulle erittäin mieluisaa, innostun täyttämään kalenterini usein liian tiukkaan ja tänäänkin kävi näin. Ruokatauko on siis kovin pikainen.

klo 12.30

Tämän asiakkaan olen tavannut jo kerran aiemmin. Hänellä on suunnitelmana sivutoiminen työnohjaus- ja ratkaisukeskeinen lyhytterapiapalvelu. Kilpailutilanne tällä alalla on melko kova ja pohdimmekin yhdessä asiakkaan taustakoulutusta ja työkokemusta, löytyisikö sieltä tulokulma erottautumaan markkinoilla jo toimivista työnohjaajista.

Keskustelemme myös henkilöbrändäyksestä, josta asiakas innostuu ja haluaa perehtyä asiaan tarkemmin.

Tapaamisissa selvitän aina myös asiakkaan työ- ja elämäntilanteen, jotta hän muistaa tiedostaa myös yrittäjyyden taloudelliset riskit sekä muut huomioon otettavat seikat. Yrityksen perustaminen kun vaikuttaa työttömyysetuuksiin, ja nykyiselle työnantajalle on kerrottava sivutyöstä.

klo 13.45

Lähetän asiakkailleni aina koosteen keskustelustamme sekä vinkkejä jatkoaskeliin. Nyt on siis hetki aikaa ajatella asiakastapaamiset vielä kerran ja kirjoittaa sähköpostit, joihin niin he kuin minä voimme tarvittaessa palata.

klo 15.15

Kaksi rakennusalan erityisosaamista tarjoavaa asiantuntijaa saapuu palaveriimme kovalla kiireellä suoraan työmaaltaan.

Heidän aikomuksensa yrityksen hitaasta ja rauhallisesta kasvattamisesta on muuttunut kasvun sparraukseksi. Mietimme, mitkä toimenpiteet järkevöittäisivät mm. ajanhallintaa, asiakasrekisteriä, dokumentaatiota sekä varaosien hallintaa.

Asiakkaamme haluavat ottaa haltuun nyt myös julkiset kilpailutuskanavat (mm. Hilma, Cloudia sekä suorat pienhankinnat) ja kollegani Marja Vainionpää opastaakin heitä portaalien saloihin. Keskustelemme myös yrityksen investointitarpeista, joihin saattaisi olla mahdollista saada investointitukea. Samalla toteamme, että asiakkaiden tilitoimisto on todella keskusteleva ja yrittäjiä neuvova ammattilainen.

klo 16.45

Kotiinlähtö. Kotimatkalla usein soittelen takaisin päivän aikana tulleisiin puheluihin. Tänään nautin hiljaisuudesta 😊

 

Tutustu koko asiakaslehteemme tästä >>