Into Seinäjoessa on valmistelu vuoden verran maakunnan matkailuorganisaatiouudistusta. On benchmarkattu, haastateltu, osallistettu, työpajailtu, pähkitty, tuumattu ja tehty skenaarioita. Uusi malli kokoaa sirpaleisen matkailukentän yhteen Visit Seinäjoki Region Oy:n alle.

Etelä-Pohjanmaan kunnat on saatu hyvin mukaan yhteiseen tekemiseen kolmivuotisilla sopimuksilla. Kuntien käyttöön yhtiöön palkataan matkailun asiantuntija, ns. kuntakummi, joka mm. pitää yhteyttä kuntien ja yhtiön välillä sekä sparraa alueen yrityksiä. Kunnista tällä hetkellä (11.12.2024) mukaan ovat lähteneet Alavus, Evijärvi, Ilmajoki, Isojoki, Isokyrö, Kauhajoki, Kauhava, Kuortane, Kurikka, Lappajärvi, Teuva ja Vimpeli sekä Ähtäri. Kielteinen päätös sen sijaan on Karijoelta ja Soinista. Muutamissa kunnissa päätöksenteko on vielä kesken.

Seinäjoen kaupunki ja Into Seinäjoki rahoittavat yhtiön budjetista leijonanosan, noin 357 000 €. Kuntien sopimukset jakautuvat vuositasolla 3000-5000-8000 euron paketteihin.

Kuntien lisäksi yrityksiä ja kohteita toivotaan niin ikään laajalla rintamalla mukaan. Yritysten sopimushinnat ovat myös varsin kohtuulliset – alimmillaan yritys tai kohde maksaa 120 € vuodessa. Kumppanuussopimushinnat tuplaantuvat, mikäli kotikunta ei ole mukana yhteistyössä. Yrityssopimuksiin voi tutustua osoitteessa https://intoseinajoki.fi/matkailumalli/. Yrityksiä tullaan konktaktoimaan aktiivisesti alkuvuodesta, kun yhtiö aloittaa toimintansa.

MIKÄ MUUTTUU?

Visit Seinäjoki Region Oy ei ole pelkästään markkinointiyhtiö, vaan myös matkailun kehittäminen ja yhteistyö ovat keskiössä (Destination Management Organisation). Hallinto on kevyt, mutta yrityksillä, kunnilla ja kohteilla on aiempaa isompi rooli yhteisessä suunnittelussa. Myös verkostoitumiseen panostetaan selkeästi aiempaa enemmän.

Kuntamaksuilla palkattava matkailun asiantuntija, ns.kuntakummi, tuo lisäresurssia kuntien matkailutyöhön sekä yrityksille lisää kilpailukykyä sparrauksen avulla.

Uudessa yhtiössä panostetaan entistä vahvemmin digitaaliseen markkinointiin ja sisällöntuotantoon. Organisaatioon palkataan päätoiminen sisällöntuottaja, joka vastaa tekstien, kuvien ja videoiden tuottamisesta erilaisille alustoille. Myynninedistämisessä ja markkinoinnissa hyödynnetään erilaisia digitaalisia alustoja sekä tekoälyä.

Alueen kansainvälinen matkailumarkkinointi käynnistetään. Ensimmäinen koeponnistus kansainvälisestä myynnistä tapahtuu tammikuun Matkamessuilla Helsingissä, jossa tavataan kansainvälisiä matkanjärjestäjiä.

Sen sijaan Seinäjoki Congress -työ tulee jatkumaan uuden yhtiön alla nykyiseen tapaan.

 

Uutta matkailumallia on työstetty Etelä-Pohjanmaan liiton rahoittamassa AIKO-hankkeessa Uudistuva matkailumarkkinointi Etelä-Pohjanmaalla.

 

Aiheesta lisää:

Hankkeen alasivu Inton sivuilla

Johanna Rintamäen blogi Etelä-Pohjanmaan liiton uutisissa

Yleisradion uutinen 9.12.20214

Johanna Rintamäen blogi Inton sivuilla