Laitilan Wirvoitusjuomatehdas on varsinaissuomalainen esimerkki siitä, miten pitkäjänteinen työ, rohkeus kokeilla uutta ja kyky erottua voivat avata ovia kansainvälisille markkinoille. Yrityksen vientimatka on kestänyt jo 25 vuotta, ja viimeiset kahdeksan vuotta ruokavientiä on rakennettu systemaattisesti vientijohtaja Marko Mikkolan johdolla.
Ruotsista liikkeelle – voitto Systembolagetissa
Laitilan isompi vientiponnistus alkoi Ruotsista, jossa alkoholin myynti kulkee valtion monopolien kautta. Vuonna 2017 Laitila voitti kilpailutuksen Systembolagetissa ja sai tuotteensa valikoimiin – ja ne ovat siellä edelleen. Tämä oli merkittävä pelinavaus, joka osoitti, että suomalaisella osaamisella ja laadulla on kysyntää.
Norjan markkinoille sisulla ja sinnikkyydellä
Norjan markkinoille pääsy vaati viiden vuoden työn, mutta lopulta Laitila onnistui voittamaan kilpailutuksen ja lanseerasi ensimmäisen Kukko-oluensa maaliskuussa 2025. Norjassa alkoholin markkinointi on kielletty, joten tuotteiden on puhuttava puolestaan – maku ja hinta ratkaisevat.
Saksan menestystarina: gluteenittomuus ja suomalaisuus erottautumistekijöinä
Yksi yllättävimmistä menestystarinoista on ollut Saksa. Laitilan gluteenittomat Kukko-oluet ovat löytäneet tiensä saksalaisten sydämiin erityisesti Amazonin kautta, joka on ollut tärkein myyntikanava alusta asti. Saksassa Laitila on erottunut paitsi gluteenittomuudella myös suomalaisuudella – he ovat usein ainoa suomalainen juomatoimittaja satojen vaihtoehtojen joukossa.
Itä-Aasian premium-markkinat ja Korean kasvu
Marko Mikkolan pitkä kokemus Itä-Aasiasta on ollut kullanarvoinen etu vientitoimenpiteiden edistämisessä. Japanissa Kukko-oluita myydään verkkokaupoissa ja tavarataloissa, ja niitä on esitelty pop up -baareissa. Koreassa alkoholittomat Kukko-oluet ovat nousseet suosioon – niitä myydään mm. Ikeassa ja Olive Young -ketjussa, jossa ne ovat tarjolla kylminä heti nautittavaksi jo 800 myymälässä.
Vientiä sydämellä ja yhteistyöllä
Laitilan vientimenestys ei ole syntynyt yksin. Yritys on hyödyntänyt laajasti Business Finlandin ja Food from Finland -ohjelmien tarjoamia mahdollisuuksia – messuja, ostajatapahtumia ja lehdistötilaisuuksia. Tämä yhteistyö on ollut ratkaisevaa uusien markkinoiden avaamisessa.
Inspiraatiota vientiin tähtääville yrityksille
Laitilan tarina osoittaa, että vienti vaatii aikaa, sitkeyttä ja kykyä sopeutua eri markkinoiden vaatimuksiin. Samalla se tarjoaa toivoa ja inspiraatiota – suomalaisella tuotteella voi menestyä maailmalla, kunhan uskaltaa lähteä liikkeelle ja löytää oman erottuvuustekijänsä.
Teksti: Sini Laikola, Turun yliopisto
Kuvat: Foodex Japan ja Grüne Woche. Sivun ylälaidan vasemman puoleisessa kuvassa vientijohtaja Marko Mikkola työssään Foodex Japan -messuilla. Oikealla näkyy Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan Kukko-vaunu Grüne Woche -messuilla.
Suomalaisten elintarvikeyritysten kansainvälistymistarinoista kuvaamme osana FinFoodNet – Suomalaiset Innokaupungit ja alueet vauhdittamassa ruokaratkaisujen vientiä -hanketta. Tässä Innokaupungit-verkoston vetovastuuhankkeessa ovat mukana Seinäjoki, Jyväskylä, Lahti, Kuopio, Turku ja Vantaa/ HEVI-seutu. Toteutamme hanketta yhteistyössä Into Seinäjoki Oy:n, Jyväskylän ammattikorkeakoulun, LAB-ammattikorkeakoulun, Savonia-ammattikorkeakoulun, Turun yliopiston ja Vantaan kaupungin kanssa. Hanke on Euroopan unionin osarahoittama, rahoitusta koordinoi Pirkanmaan liitto.