Vietin viisi päivää Kotkassa – ja saman tien Loviisassa, Pyhtäällä, Haminassa, Miehikkälässä ja Virolahdella. Tuttuja paikkoja, eikö? Tai ei sittenkään. Ainakaan itselleni. Matkaseuraksi sain paikallisasiantuntijan, kotkalais-seinäjokelaisen yrittäjän Liisa Seppälän sekä syvälle yrittäjäliemeen jo lapsena uponneen Ossi Viljasen.

Matka oli Liisan ansiota. Kotkalaiset olivat miettineet, keneltä ammentaisivat vinkkejä yritysilmapiirin petraamiseen ja hoksasivat, että no Suomen parhaalta tietenkin. Ja kukapa oli luontevin kontakti kuin Pöyrööt-luoja, joka elää molemmissa todellisuuksissa: Suomen parhaassa yritysilmapiirissä Seinäjoella ja häntäpäässä mittauksissa keikkuneella Kotkan seudulla.

Yrittäjä on kova luu Kotkassakin

Koska matkailu avartaa aina, on hyvä kirjata, mitä opin, mistä innostuin, mitä ihmettelin ja mitä toin tuliaisiksi.

Yrittäjät ovat hienoa ja kovaa porukkaa maanosasta tai toimialasta riippumatta. Kotkan seutu voi olla erittäin ylpeä esim. näistä yrityksistä, joissa kävimme: Taverna Tervanaru, Haaviston konepaja, HairSmile, Hilding Business Park, Seppälän lammastila ja Takatalo & Tompuri Brewery. Kaikki yrittäjät olivat ylpeitä tekemisestään – vaikka ei sitä nyt mahdottomasti ääneen kuulutetakaan 🙂 – yritysten tuotteet ja palvelut olivat priimaa ja kotikunta oli paras paikka maailmassa.

Ja asenne kohdillaan. Viisi kuudesta yrittäjästä lupasi ykskantaan, että

”me pyyhitään Seinäjoella pöytää seuraavassa yritysilmapiirikyselyssä”.

Jos yksittäisten yrittäjien asenne omaan tekemiseen ja kotiseutuun on noin positiivinen, miksi sitten seutukunta keikkuu hännillä imagotutkimuksissa? Muutama simppeli selitys ehkä löydettiin. Yrittäjät eivät ole vastanneet kyselyihin eli eivät ole ehkä mieltäneet, että hyvät tulokset ruokkivat ilmapiiriä ja tekemistä. Yrittäjät ovat liian vaatimattomia. Oma tekemisen taso tiedetään, mutta ei vaivauduta pitämään siitä mitään meteliä. Perinteisen suurteollisuuden ja satamabisneksen varjo häälyy edelleen alueella. On ns. valtavia, mutta valitettavasti kasvottomia yrityksiä satojen miljoonien investointeineen – tuoreimpana uutinen 200–300 miljoonaa euron akkumateriaalitehtaasta Haminaan  – ja sitten paljon pieniä yrityksiä.

Ylpeänä takaisin kotiin

No millä mielellä tulin kotiin? Todella ylpeänä siitä, mitä meillä täällä on. Olen aidosti sitä mieltä, että Seinäjoelle myönteinen yritysilmapiiri on rakentunut määrätietoisella yhteistyöllä ja hyvät tulokset tutkimuksissa ovat pyöräyttäneet lumipallon niin vahvaan alamäkeen kuin lakialla vain voi.

Täällä yrittäjähenkisyys ei ole vain yrittäjän juttu. Se on meidän kaikkien juttu. Ja vielä kolme pointtia, jotka pätevät taatusti niin kotkan poikiin ja flikkoihin kuin meillekin.
– Ylpeys omasta tekemisestä ruokkii kaikkien menestystä.
– Muista kehittää yritystäsi. Laatu, hinnoittelu, käyttökate, brändi, lisämyynti.
– Ole osa yhteisöä ja rakenna ja hyödynnä sitä. Pyydä apua, esitä kehitysideoita, kehu ja suosittele itsesi lisäksi naapuriyrittäjää.

Videolla tiimimme lyhyt ajatustenvaihto viime viikon kokemuksista.

 

Sanna Männikkö, sanna.mannikko@intoseinajoki.fi, puh. 040 571 9998

 

PS: Kaakon kulmalle palaan visiitille kesällä. Onhan meri aina meri.