Osa 2: Top 10 -vinkit yrityksen löydettävyyteen digitaalisesti korona-aikana
Viime viikon blogissani käsittelin digitaalista markkinointia somekanavien, benchmarkkaamisen sekä maksullisen digimainonnan osalta pähkinänkuoressa, joten jos missasit viime viikkoisen blogin, niin käy tsekkaamassa osa 1 täältä. Tällä viikolla käsittelyssä ovat siis hakukoneoptimointi, sisällöntuotanto ja sisältömarkkinointi lyhyesti, mutta ytimekkäästi. Siinä on suuria sanoja kerrakseen, mutta mitä ne tarkalleen ottaen pitävätkään sisällään?
6. Miten Google löytää sinut? Tiedätkö miten hyvin Google löytää verkkosivusi ja miten voit parantaa niiden löydettävyyttä? Tässä on ilmainen työkalu, jota käytän myös itse tehdessäni hakukoneoptimointia: https://neilpatel.com/ubersuggest/. Ubersuggest kertoo laajasti tietoa siitä, mitkä asiat vaikuttavat negatiivisesti sivuston löydettävyyteen. Nämä asiat korjaamalla pääset korkeammalle Googlen hakutuloksissa, joka taas tarkoittaa parempaa löydettävyyttä Googlen hakusivuilla.
7. Miten asiakkaasi löytävät sinut Googlesta? Tiedätkö, mitä hakusanoja käyttämällä asiakkaasi löytävät sinut Googlen hakusivulta? Voit käydä tarkistamassa sivustosi parhaiten sijoittuvat hakusanat Ubersuggestin keyword-osiosta.
8. Sisältö on kingi. Nyt kun tiedät, millä hakusanalla asiakkaasi löytävät sinut Googlesta, voit kirjoittaa vaikkapa blogin kyseisestä aiheesta. Koeta vastata asiakkaasi polttavaan ongelmaan. Etsivätkö he kenties inspiraatiota seuraavaan puutarhaprojektiin? Kerro heille muutama trendikäs idea! Kevät on varma merkki hiipivästä autokuumeesta. Lievitä tuskaa kirjoittamalla muutamia vinkkejä oikean auton valintaan. Astu asiakkaasi saappaisiin. Sisältöä tuottamalla luot luottamusta brändiisi, ratkot asiakkaan ongelmia sekä todennäköisesti nouset hakukonetuloksissa. Win-win vai mitä?
9. Sisältömarkkinointi on kuningatar. Olet juuri kirjoittanut blogin valitsemastasi aiheesta. Nyt maailma on valmis ja kaikki löytävät sivuilleni automaattisesti, eikö? Ei ehkä ihan niin, mutta nyt verkkosivustosi alkaa olla jo hyvällä mallilla. Worldometers sivuston mukaan maailmanlaajuisesti kirjoitetaan useita miljoonia blogeja päivässä. Seuraava askel onkin erottautua muista vastaavista kirjoituksista niin asiakkaan kuin Googlen silmissä. Lisää blogiin hakusanoja, joilla haluat löytyä Googlen hakutuloksista, mutta älä kuitenkaan laita niitä ihan joka väliin, sillä tällä on jopa negatiivinen vaikutus näkyvyyteesi. Pidä teksti siis luontevana. Postaa blogisi somekanaviisi ja käytä maksettua mainontaa vaikka vain pienellä budjetilla. Vieraile blogisi aiheeseen liittyvillä foorumeilla ja kommentoi jotain sopivaa kirjoitusta pienellä tekstillä ja linkkaa kirjoittamasi blogi kommentteihin, mutta tee tämä mahdollisimman luontevasti, jos koet, että blogisi tuo lisäarvoa alkuperäiseen kirjoitukseen tai toisen näkökulman käsiteltävään asiaan. Onko blogissasi haastateltu esimerkiksi vierailevaa asiantuntijaa? Pyydä häntä jakamaan blogikirjoituksesi. Mikäli yritykselläsi on uutiskirje, niin muistuta uutiskirjeen tilaajia uudesta sisällöstä. Hyvä sisältö on hyvän sisältömarkkinoinnin arvoista.
10, Kysy apua. Jos digitaalisen markkinoinnin tekeminen tuntuu raskaalta tai jopa loputtomalta suolta kaiken muun tekemisen ohella, ota kumppani avuksesi. Niillä on tietoa, taitoa ja ennen kaikkea uusia ideoita räätälöitynä juuri sinun yrityksesi tarpeisiin. Tekstin lopussa on vielä lista Seinäjoella toimivista mainostoimistoista, jotka voivat auttaa yritystäsi digitaalisen markkinoinnin parissa.
Jesse Mäenpää
Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija
jesse.maenpaa@intoseinajoki.fi