Taloustutkimus tutki Inton brändin. 94 prosentilla positiivinen tai neutraali mielikuva Intosta.
– Äärettömän kovat tulokset. Teemme todella paljon kuntiin ja alueisiin liittyviä imagotutkimuksia, mutta harvoin näkee tällaista. Ja koskaan en ole nähnyt viestinnälle annetun näin kovia tuloksia, tutkimusjohtaja Kari-Pekka Töyrylä Taloustutkimuksesta toteaa.
Kyse on Inton bränditutkimuksesta, jonka tulokset ovat Töyrylän mukaan poikkeuksellisia, suorastaan hämmästyttäviä.
No mitäpä tutkittiin ja miksi?
– Into on toiminut 10 vuotta ja halusimme sen kunniaksi selvittää, millainen tunnettuus meillä on Seinäjoella ja mitä mieltä yritykset ovat Intosta. Asiakkaiden palaute on toki tiedossamme, mutta nyt halusimme ulkopuolisen tahon haastattelevan myös niitä yrityksiä, joille Into ei välttämättä ole ollenkaan tuttu, toimitusjohtaja Leena Perämäki taustoittaa.
Taloustutkimus haastatteli yhteensä 100:aa seinäjokelaista yrittäjää ja yrityspäättäjää helmi-maaliskuun aikana. Pääkysymyksenä oli, millainen kuva vastaajalla on Into Seinäjoki Oy:stä ja kuinka hyvin tietyt ilmaisut (tunnettu, hyvämaineinen, uskottava, luotettava, haluttu kumppani, ammattitaitoinen henkilökunta) kuvaavat Intoa. Liki 80 prosentilla vastanneista on erittäin tai jokseenkin positiivinen mielikuva Intosta. Neutraaleja on 15 % ja vain 6 %:lla mielikuva on negatiivinen.
Lisäksi kysyttiin Inton viestinnästä ja vastaajan kannalta parhaista viestintäkanavista. 89 % vastanneista oli huomannut Inton viestintää viimeksi kuluneen vuoden aikana. Inton viestintä on ammattimaista (84 %) ja aktiivista (79 %).
Leena Perämäki ja asiakkuusjohtaja Jukka Pajunen kiittävät kumpikin kaikkia kyselyyn osallistuneita.
– Iso kiitos kaikille vastanneille ja palautetta antaneille. Tämäkin tutkimus vahvistaa, että täällä tehdään oikeita asioita yritysten hyväksi. Lupaamme paneutua huolella myös niihin korjaaviin palautteisiin, joita saimme. Aina on vara parantaa.
Viestintä- ja markkinointipäällikkö Sanna Männikkö lupaa, että tuloksia hyödynnetään Seinäjoki-markkinoinnissa.
– Laajentumista uusille paikkakunnille suunnittelevia yrityksiä taatusti kiinnostaa, millainen mielikuva alueella jo toimivilla yrityksillä on kaupungin kehitysyhtiöstä ja sen kyvystä ja halusta palvella yrityksiä.
Tässä keskeisiä poimintoja:
- Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Seinäjoella toimivien yritysten päättäjät.
- Tutkimus toteutettiin puhelinhaastatteluina, joihin vastasi 17.2. – 12.3.2025 välisenä aikana 100 yritystä. Yhden puhelinhaastattelun keskimääräinen kesto oli noin 17:41minuuttia.
Tunnettuus ja mielikuvat
- 90 % tuntee ja/tai on käyttänyt Inton palveluita. Eniten on osallistuttu Inton tapahtumiin. Seuraavaksi suosituimpia ovat olleet elinkeinopalvelut.
- 79 %:lla positiivinen mielikuva Intosta, 15 %:lla neutraali ja 6 %:lla negatiivinen.
- Mielikuvatekijöistä useimmin mainitaan hyvä tunnettuus, hyvämaineinen, uskottava, luotettava, haluttu yhteistyökumppani.
- 89 % vastaajista kertoo huomanneensa Inton viestintää/mainontaa viimeisen vuoden aikana. Viestintää pidetään laadukkaana.
- Avoimesta palautteesta yli 90 % on positiivista tai neutraalia.
Avointa palautetta
- Ne 3-4 henkilöä, joiden kanssa olen toiminut, ovat kaikki äärimmäisen asiantuntevia, asiakasystävällisiä ja palvelevat hyvin. Hyvä fiilis jää heidän kanssaan toimimisesta. On mutkatonta, suoraviivaista ja helppoa.
- Hyvin he tukevat tätä Seinäjoen asennetta yrittäjäystävällisestä paikasta. Heillä on positiivinen suhtautuminen yrittäjyyteen.
- Tosi näkyvää, ovat hyvin esillä. Hyvät nettisivut. Antaa laadukkaan kuvan yleensä ottaen.
- Tuntuu, että sellaista positiivista tekemisen meininkiä on julkisyhteisöksi. Hyvä yhteistyölinkki kaupungin ja yritysten välillä.
- Paikallisesti erittäin aktiivinen toimija ja luo hyvää pohjaa yrityksille toimia.
- Hyvä ajassa oleva organisaatio ja innostava tyyli tuoda asioita esiin.
- Kautta linjan olen tosi tyytyväinen. Se on tärkeä taho tässä Seinäjoella ja mahdollistaa todella paljon asioita. Ilman Inton toimintaa ei varmaan olisi näin yrittäjämyönteinen ilmapiiri Seinäjoella. Tärkeä taho, ja toivon että toiminta jatkuu.
- Mielestäni siellä on hyvin yrittäjälähtöisyys. Eli se palvelualttius tulee sieltä aina läpi, kun otat yhteyttä asiassa kuin asiassa. Selvitetään yhdessä. Se on mielestäni hyvä ja tärkeä asia että vastataan yrittäjien tarpeisiin. Eli yksilöllisiin tarpeisiin vastaaminen.
- Jotenkin kokee ylpeyttä tästä seudusta, kun tänne on syntynyt tuollainenkin kuin Into. Se antaa sellaista positiivista kuvaa yrittäjyydestä.
Lisätietoja: Sanna Männikkö, sanna.mannikko@intoseinajoki.fi, puh. 040 571 9998