Blogi: Rakenna jännitettä – kaikki hyöty irti messuista
Pohjanmaan Teollisuus 2019 -messut järjestetään tänä vuonna ensimmäistä kertaa. Upeaa! Pohjanmaan messut on tehnyt kovaa työtä ja myynyt jo yli puolet messupaikoista. Osallistujien rekisteröityminen alkaa maaliskuun alussa. Nyt on paikka paikallisella laajalla sopimusvalmistajaverkostolla osallistua ja näyttää, mitä täällä avaruuden keskellä on tarjolla.
Messuille ei kannata lähteä käsiä heiluttelemaan, vaan tekemään vaikuttavaa markkinointia. Mieti messuja siten, että rakennat jo etukäteen jännitettä, jolloin ostaja jo oikein odottaa näkemistäsi!
Tässä tsekkilista, mitä tehdä ennen messuja, niiden aikana ja jälkeen.
Ennen messuja
– Varaa messupaikka ja/tai rekisteröidy osallistujaksi
– Hyödynnä messujen tarjoamat verkostoitumistyökalut, usein Brella
– Käy läpi näytteilleasettajalista ja päätä, kenet haluat tavata ja miksi
– Päätä tavoite, esim. 20 uutta kontaktia, 10 tarjousta, 2 kauppaa
– Paketti kuntoon: messuosasto, esitteet, käyntikortit, nettisivut
– LinkedIn kuntoon: profiili, kontaktoi, päivitys
– Harjoittele 30 sekunnin hissipuhe: Mitä myyt ja kenelle, hyödyt, miksi juuri sinä? Harjoittele.
– Tee kohdennettua markkinointia messujen alla
– Suunnittele jo valmiiksi jälkimarkkinointi
– Varaa kalenteriin aikaa messujen jälkeiselle päivälle
Messujen aikana
– Mukaan voittajafiilis, kurkkupastillit ja muistutus asettamistasi tavoitteista
– Toteuta tapaamissuunnitelmasi: messuosastokierros, ohjelma, Brella-tapaamiset
– Tee muistiinpanot asiakkaan haasteista ja kiinnostuksen kohteista
Messujen jälkeen
– Käy läpi kontaktit ja ota kaikkiin yhteyttä
– LinkedIn-kontaktipyynnöt
– LinkedIn-päivitys
– Sähköpostit & puhelut
– Tee tarjoukset ja muista kontaktoida muutaman päivän päästä uudelleen
Sovella vinkkejä sen mukaan, oletko näytteilleasettaja vai kiertelevä osallistuja. Yhteistä molemmille rooleille on huolellinen valmistautuminen ja innostunut toteutus.
Pohjanmaan Teollisuus 2019 järjestetään 15.5. Seinäjoki Areenassa. Tule paikalle!
Pauliina Hautamäki