”Seinäjoen aktiivisuus on omaa luokkaansa”
”Näen asiat mahdollisuuksina. Mietin arjessa usein, miten jonkin asian voisi tehdä eri tavoin, paremmin. Jos en olisi yrittäjä, en ehkä osaisi ajatella näin. Yrittäjyys on opettanut lähestymään asioita ennakkoluulottomasti, uudella tavalla. Se saa mietintämyssyssäni pyörimään paljon ajatuksia.
Pakkausalalla tästä on ilman muuta hyötyä. Pakkausten maailma kehittyy vauhdikkaasti. Vielä muutama vuosi sitten tuotepakkaukset ja esimerkiksi verkkokauppojen paketit olivat samannäköisiä, ruskeita pahvilaatikkoja. Nyt pakkaus on osa tuotetta ja sen markkinointia. Kun uusi tuote julkaistaan, se julkaistaan pakkauksen kanssa. On tärkeää, miltä paketti näyttää ja miltä se tuntuu. Hyvänä esimerkkinä monelle tuttu iPhone-puhelimen laatikko, jossa on tietynlainen muoto ja pinta. Pakkaus, esimerkiksi paperikassi, on myös hyvä mainos. Siihen on syynsä, miksi verkkokaupat satsaavat palautuspakkauksiinkin.
Niin Kasvu Openiin osallistuminen kuin koronakin ovat vaikuttaneet toimintaamme. Viimeistään kevään täysstopin myötä ryhdyimme pohtimaan asiakkuuksiamme uudella tavalla. Vaikka epidemia ei kovin paljoa vaikuttanut meihin, tuli silti mietittyä asioita eri kantilta kuin aikaisemmin. Asiakkaamme ovat tähän saakka olleet pääasiassa elintarviketoimialalta, nyt tavoittelemme myös aivan uusia aloja, esimerkiksi metallitoimialaa. Uusia suuntia olisi haettu varmasti myös ilman koronaa, mutta se vauhditti asiaa. Vahvoja tukijalkoja on oltava useita, kun nyt tiedämme, miten nopeasti tilanteet voivat muuttua.
Kyky muuttua nopeasti on etu. Tapaamisrajoitusten alettua yrityksemme siirtyi nopeasti sähköiseen palaverikäytäntöön, ja panostimme muutenkin digitalisaatioon vauhdilla. Noutoruuan suosion myötä ideoimme ja kehitimme nopeasti take away -salkun. Ajattelen, että ideoita on hyvä miettiä huolella, mutta ei niin kauaa, että ne alkavat tuntua huonoilta. Lopulta päätös tehdään fiilis edellä.
Muovin huono maine auttaa
Meidän palvelullemme on jatkossa sitä enemmän kysyntää, mitä huonompi maine muovilla on. Muovi halutaan korvata, ja kartonki on ekologinen vaihtoehto. Verkkokaupan kasvun myötä tulevaisuus näyttää hyvältä. Myös ulkomailta tilattuja tuotteita pakataan uudelleen Suomessa, jos alkuperäinen pakkaus on vaatimaton. Myös esimerkiksi vähittäiskaupan leipomotuotteiden pakkausten menekki kasvaa.
Etelä-Suomessa kauppaa tehdessäni huomaa, ettei ole lainkaan haitaksi, että tulen Seinäjoelta. Meillä on hyvä maine muualla Suomessa. Eikä syyttä. Yrittäjien kesken on hieno henki ja kaupunki on tosi aktiivinen, varsinkin ollakseen melko pieni kaupunki. Enää toivoisin, että uuden torin ja keskustan alueen kehittäminen vietäisiin loppuun. Keskustasta pitäisi tulla ihmisten olohuone. Vierailin hiljakkoin Porissa ja yllätyin, miten paljon ihmisiä oli kävelemässä keskustan alueella. Jotain samanlaista tunnelmaa toivoisin myös tänne.”
Teksti: Kirsi Haapamatti, kuva: Krista Luoma
Pikagallup
Mikä on yrittäjän näkökulmasta parasta Seinäjoella?
Sijainti. Varsinkin meidän toimialalla, kun rahtiliikennettä on käytännössä ympäri Suomen, on kustannustehokasta olla juuri täällä.
Mitä kerrot ulkopaikkakuntalaisille Seinäjoesta?
Monipuoliset tapahtumat ja urheilun, esimerkiksi futiksen, monet jo tietävät Seinäjoen vahvuuksiksi. Siksi kerron mieluusti, miten valtavasti Seinäjoki on kasvanut vuosien aikana. Täällä on tilaa elää, mutta samalla on ihan oikean kaupungin tuntu.
Paras paikka Seinäjoella?
Vanhan Hyllykallion alueessa on jotain, joka viehättää. Olen näissä maisemissa viettänyt lapsuuteni.