Seinäjoen Ideaparkissa 4,2 miljoonaa kävijää
Seinäjoen Ideapark yltää ensimmäisenä toimintavuotenaan 4,2 miljoonaan kävijään. Se on johtaja Petri Hälin mukaan hieno saavutus siihen nähden, että korona lamaannutti liikenteen maalis-toukokuussa.
– Olemme supertyytyväisiä. Tavoitteena oli kolme miljoonaa kävijää. Ilman koronaa luku olisi reilusti enemmänkin kuin 4,2.
Eniten Hälin on yllättänyt vaasalaisten asiakkaiden määrä. Joka kymmenes vieras on ajellut ostoksille ja elämyksille Vaasasta.
– Siihen nähden huikeaa, että meille sanottiin keskusta suunnitellessamme, että vaasalaiset eivät lähde Seinäjoelle shoppailemaan. Toki olemme tietoisesti tehneet vahvaa markkinointia Vaasaan sekä suomeksi että ruotsiksi. Myös Ilkka-Pohjalaisen yhdistyminen on auttanut meitä.
Jatkossa Häli haluaa enemmän asiakkaita Keski-Pohjanmaalta ja Keski-Suomesta. Koronan helpottaessa katse on vahvasti myös Merenkurkun toisella puolella Uumajan alueella.
Ensimmäisen vuoden menestystä selittää Hälin mukaan se, että Ideapark on täyttänyt Seinäjoella ammottaneen viihdekeskuksen aukon.
– Ihmiset haluavat tulla paikkaan, jossa saman katon alla on iso ja kattava tarjonta niin kauppoja, ravintoloita, kahviloita kuin viihde- ja harrastustarjontaa. Ja tapahtumia. Tapahtumilla on iso merkitys.
Toisena vuonna vielä enemmän touhua ja kävijöitä
Toisen toimintavuoden kävijätavoitetta Häli ennakoi vähintään ensimmäisen kaltaiseksi, sillä Ideaparkiin on tulossa ainakin kolme isoa yritystä.
– Hienoa on se, että nyt vuokralaiset ottavat oma-aloitteisesti meihin yhteyttä, kun ovat nähneet, että homma on lähtenyt erinomaisesti käyntiin. Kaikki uudet toimijat eivät tulisi Seinäjoelle ollenkaan, ellei Ideaparkia olisi eli siinä mielessä vahvistamme alueen kokonaisvetovoimaa.
Yksivuotisjuhlallisuudet vietetään Hälin mukaan muutoin matalalla profiililla, mutta ilotulituksesta hän lupaa näyttävää. Tammikuulle suunnitelmissa on kunnon 1,2-vuotisjuhlintaa. Mikäli koronatilanne sallii.
Hälin ja kollegoiden päässä kuplii joukko ideoita, joita toteutetaan rivakkaan tahtiin. Joulun alla keskusareena muutetaan joulumarkkina-alueeksi. Kesällä avattu karavaanarialue on jalostunut Best Park -matkaparkkikonseptiksi, jossa matkailija varaa erilaisia palveluita mobiiliapin avulla. Viipyä voi tunnin ja pestä pyykit tai yön yli ja saunoa ja shoppailla. Ensi kesänä käyttöön otetaan vuokrattavat sähköpotkulaudat.
Oma verkkokauppa ja lisää viihdettä
Entäpä, kun katse on viiden vuoden päässä. Ostaako kukaan enää ylipäätään mitään ja jos, niin mistä ostaa?
– Varmasti olemme viiden vuoden kuluttua erilainen paikka kuin nyt. Meillä on oma verkkokauppa ja sen noutopiste. Voit ostaa Maskusta sohvan, Espritistä paidan ja Powerilta television ja noutaa kaikki yhdestä pisteestä ja maksaa noutaessa.
– Tietyt toimialat säilyvät isoina myymälöinä. Joillakin aloilla, esimerkiksi muotikaupassa, tilojen koko saattaa pienentyä, mutta toimijoita voi tulla lisää. Viihtymisen palvelut monipuolistuvat.
Viemme esimerkiksi eteenpäin tietyn kokoisen elokuvateatterin saamista tänne.
Ideaparkin alueella on rakennusoikeutta jäljellä 30 000 neliömetriä. Häli ei näe tarvetta itse kauppakeskuksen laajennukselle. Sen sijaan alueelle voisi tulla asuin- ja/tai toimistorakennuksia – jopa hotelli – jotka toisivat työntekijät ja asukkaat palveluiden ääreen.
Entä se viihdekeskusjohtajan märkä päiväuni? Mitä Häli tekisi, jos mikään ei rajoittaisi?
– Toisin tuohon pihalle nelikirjaimisen, sinikeltaisen huonekaluliikkeen.
Suomen 7:nneksi suurin kauppakeskus
Pinta-alalla mitattuna Seinäjoen Ideapark on Suomen seitsemänneksi suurin kauppakeskus. Viisi isompaa ovat pääkaupunkiseudulla. Lempäälän Ideapark kakkosena.
- Jumbo-Flamingo
- Ideapark Lempäälä
- Sello
- Tripla
- Iso Omena
- Itis
- Ideapark Seinäjoki