Seinäjoki on vuosi vuoden perään niittänyt mainetta kansallisissa yritysilmapiiriä mittaavissa tutkimuksissa. Täällä tehdään eikä tuumailla. Kaverilta voi aina kysyä apua, ja positiivinen kateus ajaa yrittämään vielä naapuria paremmin.

Koska kannustamisessa on valtava voima, Seinäjoki on valjastanut kannustuksen uudeksi supervoimakseen. Haluamme olla maailman kannustavin yrityskaupunki. Toki edelleen myös avaruuden pääkaupunki.

Mitä maailman kannustavin sitten tarkoittaa ja miten sellaista voi mitata? Kannustamme yksilöinä toisiamme, yrityksinä toisina yrityksiä, kaupunkina kaikkia, niin täällä jo olevia ihmisiä ja yrityksiä kuin tänne mieliviä. Ja muitakin. Olemme jo nyt vuosittain esitelleet seinäjokelaisia toimintamalleja kymmenille suomalaisille kunnille ja kaupungeille. Tätä teemme jatkossakin.

– Maailman kannustavin yrityskaupunki kuvaa asennetta ja kunnianhimoista tahtotilaa, ei niinkään mitattavissa olevaa tavoitetta. Inton toimitusjohtaja Leena Perämäki muistuttaa.

– Kannustaminen on pieniä ja suuria tekoja. Kannustavan yrityskaupungin rakentamiseen voi jokainen meistä asukkaista, yrittäjistä ja yrityspalvelujen tarjoajista omalla toiminnallaan vaikuttaa. Tavoite maailman kannustavimmasta yrityskaupungista velvoittaa meitä jatkuvaan kehittämiseen ja oppimiseen kaupungeilta muualla maailmassa.

Maailman kannustavin yrityskaupunki näkyy tänä syksynä kampanjana, johon pyysimme alkuvaiheessa mukaan parikymmentä alueemme yrittäjää ja yritysjohtajaa. Esitimme heille kaksi kysymystä: mikä heitä kannustaa elämässä ja työssä ja millainen heidän mielestään on maailman kannustavin yrityskaupunki.

Tässä yksi vastauksista:

Maailman kannustavimmassa yrityskaupungissa osataan puhaltaa yhteen hiileen ja otetaan uudet ideat innolla vastaan. Ei lähdetä heti torppaamaan, vaan suurella mielenkiinnolla kuuntelemaan, mitä toisella on sanottavaa ja kehittämään ideoita yhdessä eteenpäin.

Jaana Hautamäki, yrittäjä, Fiini Fröökynä/Ylistaron Halpa-Aitta

Nyt haluammekin haastaa kaikki seinäjokelaiset yrittäjät, päättäjät ja asukkaat pohtimaan, mikä itse kutakin kannustaa elämässä eniten ja millainen on maailman kannustavin (yritys)kaupunki.

– Toivon mukaan vastauksista saamme ideoita myös kaupungin kehittämiseen. Sehän meillä kuitenkin on koko ajan maalina. Tehdä Seinäjoesta entistä parempi paikka yrityksille. Niiden mukana tulevat työpaikat ja tekijät, kampanjan organisoinnista vastaava viestintä- ja markkinointipäällikkö Sanna Männikkö pohjustaa.

Tutustu kampanjaan ja kannustajiimme klikkaamalla tätä linkkiä.