Yrittäjyys ja isot tapahtumat – niistähän Seinäjoki tunnetaan. Onkin suoranainen ihme, että vasta nyt niiden yhteiskehittämistä tehdään systemaattisesti. Hollannissa on kehitetty malli – Innofest – jossa yritykset testaavat uusia tuote- ja palveluinnovaatioitaan festivaaleilla. Ensi vuonna paikalliset tapahtumat Pytinki, PowerPark, Provinssi, Tangomarkkinat ja Kuninkuusravit avaavat porttinsa Sinun ideallesi – haluatko testaajaksi?
On tutkittu, että yhdeksän kymmenestä innovaatiosta epäonnistuu. 9/10, melkoinen määrä! Entäs, jos innovaatiot testattaisiin ajoissa, oikeilla ihmisillä, elävässä ympäristössä? Festivaalit ovat kuin miniyhteiskuntia, joten ne tarjoavat herkullisen maailman hyvin erilaisiin tuote- tai palvelutestauksiin. Innofestin viime vuoden videolta selviää, että testaus voi tarkoittaa niin aurinkoenergian hyödyntämistä kuin sadevedestä tehtyä olutta tai huumekokeilua virtuaalimaailmassa kuin asiakasdatan keräämistä erilaisin sovelluksin. You name it – we test it!
Mukana olevat tapahtumanjärjestäjät ovat saaneet asettaa haasteita, joihin he toivovat uusia ratkaisuja. Tapahtumajärjestäjät toivovat yrityksiltä uudenlaisia ja entistä vastuullisempia ratkaisuja mm. asiakasdatan keräämiseen, ravintolapalveluihin, alueen visuaalisuuteen, viihtyvyyteen ja elämyksellisyyteen, narikkapalveluun, lipunmyyntiin, liikkumiseen, ennakointiin sekä myyntiin ja markkinointiin. Mutta myös he toivovat yllätyksiä testihakuun – löytyisikö Sinulta idea, jolla yllättää yli 20 vuotta alalla toiminut festivaaliguru? Haku on avoinna marraskuun loppuun saakka: https://intoseinajoki.fi/buustiatapahtumista/.
Paitsi järjestäjiä, kannattaa kuunnella kävijöitä. Viiden vuoden aikana suurin muutos on tapahtunut festivaalin ympäristömyönteisyydessä ja vastuullisuudessa, joiden painoarvo elämykseen vaikuttavina tekijöinä on noussut molemmat vähintään 6 %. Samaan aikaan maksuvalmius sekä pääsylipuista että ruuasta ja majoituksesta on noussut vähintään 25 %. Laadukkaista palveluista ollaan siis valmiita myös maksamaan. (Festivaalibarometri 2018)
Vaikka tapahtumat ovat tässä ”vain testausalustoina”, ovat ne jo itsessään iso bisnes. Pelkästään taide- ja kulttuuripainotteisten festivaalien määrän on arvioitu Suomessa olevan 500 ja 800 välillä. Kolmen suurimman festivaaliyhtiön liikevaihdot ovat yhteensä noin 106 miljoonaa. (Festivaalibarometri 2018)
Kun näihin summiin ja lukuihin lisätään urheilu- tai messutapahtumat, niin puhutaan sellaisista euroista, joiden ajattelisi kiinnostavan yritykselleen kasvua hakevia.
Johanna vetää Intossa Yritysinnovaatiot kasvuun – testauspilotointimalli tapahtumissa -hanketta, jossa testataan yritysten uusia tuotteita ja palveluita suurtapahtumissa. Hanketta rahoittaa Etelä-Pohjanmaan liitto (EAKR). Vapaa-ajalla Johanna yrittää pelastaa maailmaa lainatanttu kerrallaan vaatelainaamollaan.