Tsennaatko jo Z-sukupolven?
”Nämä olis perustaneet kaivurifirman ja tää toinen tekis myös huoltotöitä”. Hyvin usein kuulen omien lasteni aloittavan leikin yrityksen perustamisella. Hetki sitten jonotin omaan keittiöömme perustettuun smoothiebaariin, jossa 7-vuotias valmisti hymyssä suin hedelmäjuomaa, 5-vuotias rahasti ja tarjoili odottaville asiakkaille kivennäisvettä ja kirsikkatomaatteja. Kiitin erinomaisesta palvelusta, ja lupasin tykätä ja jakaa kokemukseni somessa.
Tuleeko yrittäjyys äidinmaidossa vai tuottaako päämäärätietoisesti toteutettu yrittäjyyskasvatus tulosta? Yhtä kaikki, nuoret ovat entistä kiinnostuneempia yrittäjyydestä. Juuri julkaistun nuorisobarometrin mukaan 58 prosenttia nuorista haluaisi työuransa aikana kokeilla yrittäjyyttä. Yrittäjähenki siis voimistuu ja yrittäjyys yleistyy. Mutta ennen kuin nämä omat yrittäjänalkuni ehtivät työelämään, sen valtaavat milleniaalit ja Z-sukupolvi.
Milleniaaleista on puhuttu jo jonkin aikaa, mutta ketä nämä ”zetat” oikein ovat? Yrittäjäsukupolveksikin kutsutulla Z-sukupolvella tarkoitetaan vuosituhannen vaihteessa (1995-2010) syntyneitä. Jo heitä edeltävää milleniaalien sukupolvea (synt. 1980-1995) on kutsuttu diginatiiveiksi – onhan näiden sukupolvien aikana otettu valtavia kehitysaskeleita digitalisaatiossa. Zetat poikkeavat milleniaaleista kuitenkin siinä, että heillä ei ole käsitystä elämästä ilman sosiaalista mediaa. He ovat syntyneet ”älylaite kädessä” maailmaan, jossa Facebook ja muut sosiaalisen median sovellukset ovat arkipäivää. Nämä somenatiivit osaavat hyödyntää sosiaalisen median tarjoamat menestymismahdollisuudet myös yrittäjyysmielessä ja rakentaa aivan uudenlaisia yrittämisen malleja.
Mitä meidän on hyvä tietää Z-sukupolvesta?
I <3 MY JOB on tärkeämpää kuin hyvä palkka.
Yritysten on kiinnitettävä erityistä huomiota Z-sukupolveen useastakin syystä. Zetojen osuus työntekijöistä kasvaa koko ajan. Jotta heitä osataan johtaa, on tiedettävä, mitä he työelämältä odottavat ja minkälaisia asioita he arvostavat. Yritysten on myös rekrytointimielessä kyettävä hiomaan työnantajakuvaansa sellaiseksi, että nuoret talentit kiinnostuvat ja haluavat sitoutua yritykseen. Z-sukupolvi peilaa yritysten tekemistä omaan arvomaailmaansa ja etsii työstä merkityksellisyyttä ja kokemuksellisuutta. Työtä ei nähdä vain velvollisuutena, sen halutaan olevan muutakin kuin vakavaa suorittamista. Työyhteisö ja työn merkityksellisyys nousevat tärkeämmäksi kuin hyvä palkka ja hieno titteli.
Nuoret eivät ajattele, miten he sopivat yrityksen tarinaan. He ajattelevat, miten yritys sopii heidän tarinaansa.
Z-sukupolvi on monelle yritykselle jo nyt tärkeä kohderyhmä asiakkaana/kuluttajana, ja tällä sukupolvella on alati kasvava taloudellinen vaikutusvalta. Z-sukupolven edustajat ovat kriittisiä, ympäristötietoisia ja läpinäkyvyyttä vaativia kuluttajia. He haluavat nähdä yrityksen ja brändin kulissien taakse. Toiminnan on oltava rehellistä ja läpinäkyvää. Yritysten on markkinoinnissaan löydettävä ne kanavat, joissa kohderyhmän voi tavoittaa ja opeteltava viestimään tavalla, joka puhuttelee näitä nuoria. Tv-mainonnan sijaan heitä kannattaa tavoitella esimerkiksi YouTuben kautta.
Nuoret käyttävät sosiaalista mediaa uutiskanavana, ja tätä hyödynnetään aktiivisesti myös ostoprosessissa. Muiden kuluttajien tapaan myös nuoret hakevat kaupoista elämyksellisyyttä ja virikkeitä ostokokemukseen, ja siksi he asioivatkin mielellään kivijalkakaupoissa. Ostamisen aikana heillä on kuitenkin kädessään älypuhelin, jonka avulla he etsivät lisätietoa tuotteista erilaisia hakukoneita ja sosiaalisia verkostojaan hyödyntäen. Samanlaista aktiivisuutta ja osaamista he odottavat myös yrityksiltä. Yritysten kannattaa pitää huolta siitä, että netissä on saatavilla riittävästi ostopäätöstä tukevaa tietoa ja tuotteilla positiivista näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa.
Useat nuoret haaveilevat start-up -yrittäjyydestä ja mahdollisuudesta muuttaa maailmaa omalla työllään.
Myös yritysneuvojien ja yrittäjyyttä tukevia palveluja tarjoavien tahojen on tiedostettava millaisia yrittäjiä Z-sukupolven nuoret ovat. Meidän on hyvä oppia uudenlaisista yrittäjyyden muodoista ja ansaintamalleista, sosiaalisen median kanavista ja niiden erityispiirteistä sekä kyettävä ymmärtämään Z-sukupolven yrittäjien tuentarpeita.
Näistä lähtökohdista on käynnistelty ja suunniteltu #YrittäjäZ -hankkeen tulevia toimenpiteitä. Tulevien kuukausien aikana nostetaan esille uudentyyppisiä innostavia yritystarinoita, opetellaan yhdessä uusia yrittäjyyden malleja ja otetaan haltuun uusia sosiaalisen median kanavia. Päästetään ääneen Z-sukupolven yrittäjät ja hyödynnetään heidän osaamistaan yritystoiminnassa. Teemassa tullaan järjestämään yritysvierailuja ja erilaisia tapahtumia, joista tuotetaan yhdessä Z-sukupolven yrittäjien kanssa monipuolista materiaalia. Pysy kuulolla ja seuraa Inton tapahtumakalenteria – ja tietenkin somekanavia!
Vinkki! Netistä löytyy myös hauskoja teemaan sopivia testejä.
Testaa oletko entinen nuorisolainen: Nämä 15 esinettä ovat hepreaa Z-sukupolveen kuuluville
Testaa oletko edes henkisesti nuorisolainen: Kuinka hyvin olet perillä nykynuorten maailmasta?
Testaa snaijailetko nuorisolaiskieltä: Tunnetko nuorten käyttämiä sanoja?
Anu Portti, asiantuntija, projektipäällikkö
#YrittäjäZ – Menestyskonseptit tulevaisuuden yrittäjyyteen
Puh. 050 530 9250
anu.portti(at)intoseinajoki.fi