VIERASKYNÄ: Brändi määrittää arvoa myös yrityskaupassa
Vahvalla ja erottuvalla brändillä on suuri merkitys yrityksen arvonmuodostuksessa ja näin ollen myös tilanteissa, joissa yrityksiä myydään tai ostetaan. Tunnettu ja hyvin brändätty yritys todennäköisesti houkuttelee enemmän ostajia siitä syystä, että uusi omistaja voi nähdä mahdollisuuden hyödyntää olemassa olevaa brändiarvoa ja sitoutunutta asiakaskuntaa.
Ostajan näkökulmasta voidaan vahva brändi nähdä tekijänä, jonka avulla liiketoimintaa voi kasvattaa ja kehittää nopeammin, sillä tunnettu brändi on jo ansainnut paikkansa markkinoilla.
Myyjän näkökulmasta taas brändi voi kasvattaa yrityksen markkina-arvoa, lisätä kiinnostuneiden ostajien määrää ja nopeuttaa yrityskaupan toteutumista. Brändi onkin usein keskeinen tekijä, joka nostaa yrityksen myyntihintaa, sillä ostajat näkevät brändissä pitkäaikaisen kilpailuedun.
Brändi ei siis ole vain tämän päivän markkinointityökalu, vaan investointi, joka kantaa hedelmää pitkälle tulevaisuuteen.
Mitä brändi sitten on?
Yksinkertaisesti ilmaistuna brändi on yrityksen identiteetti, joka koostuu sen arvoista, antamistaan lupauksista ja siitä, miten yritys nähdään ja koetaan asiakkaiden ja sidosryhmien silmissä. Se on kokonaisvaltainen mielikuva, jolla erotutaan kilpailijoista ja herätetään luottamusta ja tunteita.
Tämä identiteetti ei synny itsestään, vaan vaatii toteutuakseen uskallusta, ideoita, pitkäjännitteistä työtä sekä näkyvyyteen panostamista.
Näkyvä brändi
Brändin näkyvyydellä tarkoitetaan sitä, kuinka helposti yritys ja sen tarjoamat tuotteet tai palvelut ovat asiakkaiden nähtävillä ja tunnistettavissa.
Hyvin esillä oleva brändi on helppo löytää, siitä on helppo kiinnostua ja ennen kaikkea siihen on helpompi luoda yhteys. Näkyvyyttä saavutetaan toteuttamalla johdonmukaista markkinointia, tehokasta viestintää ja olemalla läsnä erilaisissa kanavissa.
Jotta näkyvyyttä saavuttaisi mahdollisimman tehokkaasti, kannattaakin aina huolehtia, että asiakkaat kohtaavat eri kanavissa visuaalisesti ja sisällöllisesti tunnistettavan brändin ja ymmärtäisivät jo ensivilkaisulla, minkä brändin kanssa ovat tekemisissä.
Tunteita herättävä brändi
Kun brändi onnistuu herättämään kohderyhmässään tunteita, se jää todennäköisemmin ihmisten mieliin. Vahva ja tunneperäinen yhteys johtavat usein sitoutumiseen ja siihen, että asiakas todennäköisemmin palaa brändin pariin uudelleen tai suosittelee sitä muille.
Tunnesiteen muodostumiseen vaikuttavat erilaiset tekijät: esimerkiksi tuotteen ja palvelun laatu, saatavuus, ulkonäkö tai se, kuinka tuote tai palvelu vastaa henkilön tarpeita ja toiveita.
Fyysisten tekijöiden lisäksi tunnesiteeseen vaikuttaa vahvasti myös asiakaskokemus, joka onkin yksi brändin arvon kulmakivistä.
Kun yritys lunastaa lupauksensa ja tarjoaa asiakkailleen laadukasta palvelua tai laadukkaita tuotteita, asiakkaat ovat tyytyväisiä valintaansa ja palaavat brändin pariin mielellään. Positiiviset kokemukset vahvistavat brändin mainetta, luovat pitkäaikaista uskollisuutta ja tekevät tästä ainutlaatuisen ja arvokkaan.
Erottuva ja tunnistettava brändi
Brändin on tärkeä erottua kilpailijoistaan, jotta se saa houkuteltua asiakkaita ostamaan omia tuotteita tai palveluita. Erottautua voi monilla eri tavoilla: esimerkiksi tuotteiden tai palveluiden laadulla, innovatiivisilla ratkaisuilla, vahvalla visuaalisella identiteetillä tai ainutlaatuisella asiakaspalvelulla.
Tärkeää kuitenkin on saada asiakas kokemaan, että ostaessaan palvelua tai tuotetta, hän on tehnyt oikean ratkaisun ostaessaan juuri valitsemaltaan yritykseltä. On tärkeä saada asiakas tuntemaan, että hän on saanut vastinetta ajalleen ja rahoilleen.
Jotta brändi voi erottua ja olla tunnistettava, tulisi sen pyrkiä kasvattamaan tunnettuuttaan sinnikkäästi kohderyhmä huomioiden.
Esimerkiksi sesonkien mukaan suunnitellut mainoskampanjat, sosiaalisen median sisältö ja markkinointi sekä erilaiset tilaisuudet tai tapahtumat ovat hyviä keinoja olla esillä.
Tässäkin asiassa pitkäjännitteisyys ja johdonmukaisuus ovat valttia. Toistuvuuden avulla on mahdollisuus jättää jälkensä ja olla asiakkaan mielessä siinä vaiheessa, kun hän harkitsee tuotteen tai palvelun ostamista.
Melina Sivunen, toimitusjohtaja, Keino Branding
Vieraskynä-kirjoitus on osa Yrityskaupat käyntiin -hanketta, jonka tavoitteena on aktivoida Etelä-Pohjanmaan alueella yrityskauppoihin ja kehittää edellytyksiä onnistuneisiin omistajanvaihdoksiin parantamalla eteläpohjalaisten yritysten omistajanvaihdosekosysteemin toimivuutta eri alueiden erityistarpeet huomioiden.