Sami Lähteenmäki ryhtyi yrittäjäksi ostamalla entisen työnantajansa autot. Ennen yrityksen perustamista hän haki paljon tietoa ja apua Into Seinäjoelta, muilta yrittäjiltä ja Seinäjoen Yrittäjiltä. Perusteelliset suunnitelmat antoivat rohkeutta ja varmuutta.
Olin ennen yrittäjäksi ryhtymistäni reilut 15 vuotta ajojärjestelijänä Olli Riihimäki Oy:ssä. Sitä ennen ajoin Postin ja Huhtala Logisticsin kuljetuksia. Isänikin ajoi rekkaa, joten kuljetusala on verissä.
Kun olin muilla töissä, ajattelin tekeväni näitä hommia eläkeikään asti. Esimiestehtävät kiinnostivat, ja menin Seinäjoen ammattikorkeakoulun opiskelemaan esimiestyötä. Siellä mieleeni juolahti ensimmäisen kerran, että voisinkin ryhtyä pakettiautoyrittäjäksi. Olli huomasi, että olin kiinnostunut yrittämisestä ja hän ehdotti, että ostaisin hänen autonsa.
Sain paljon apua yrityksen perustamiseen
Minulla ei ollut yrittäjätaustaa, joten en tiennyt yrityksen perustamisesta juuri mitään. Otin yhteyttä Into Seinäjokeen ja teimme liiketoimintasuunnitelman ja laskelmia Eeva Jussilan ja Marja Vainionpään kanssa. Saimme yrityksen talouslaskelman paperilla kannattavaksi. Sain apua myös Seinäjoen Yrittäjiltä ja monilta yrittäjätutuiltani. Esitin paljon tyhmiä kysymyksiä ja otin asioista selvää.
Kävin Seinäjoen ammattikorkeakoulun järjestämän ”Kuinka ostat yrityksen” -kurssin, ja perusteellisen taustatyön jälkeen uskalsin perustaa yrityksen keväällä 2022. Ostin Ollilta puoliperärekat pankkilainalla. Nyt minulla on 11 autoa: täysperä- ja puoliperäautoja. Hommat eivät sinänsä ole muuttuneet, mutta nyt mukaan on tullut vastuu taloudesta.
Sami Lähteenmäki Oy on juuri muuttanut uusiin tiloihin Seinäjoella. Kuva: Krista Luoma
Polttoaine on tämän alan kysymysmerkki
Ensimmäinen vuosi yrittäjänä meni aivan laskelmien mukaan, ja tein jopa vähän voittoa. Olen silti viettänyt unettomia öitä, eikä kaikki ole ollut helppoa. Kun ostin autot, polttoaineiden ja renkaiden hinnat nousivat. Se toi haastetta ensimmäiseen vuoteen. Sain onneksi neuvoteltua asiakkaiden kanssa polttoaineklausuulin, jonka mukaan meidän hintamme seuraavat polttoaineiden hintoja.
Tulevaisuudessa polttoaineet ovat tämän alan iso kysymys. Suuret yritykset siirtyvät jo sähköautoihin, jotka vaativat vielä kehittämistä. Jotta sähköautot olisivat bisneksemme kannaltamme järkeviä, yhdellä latauksella pitäisi pystyä ajamaan nykyistä pidempiä matkoja. Sota Ukrainassa on ikävä kyllä hidastanut sähköautojen kehitystä.
Itse pyrin siihen, että voin vaihtaa autoja koko ajan entistä uudempiin ja parempiin. Uskon, että kaasuautot yleistyvät nopeimmin, sitten tulevat sähköautot ja lopulta ratkaisu tulee olemaan ehkä vety.
Haluan tarjota laatua asiakkaille enkä polkea hintoja
Nyt ajamme pääasiassa Valion maitojauhekuljetuksia, mutta etsin koko ajan myös uusia asiakkaita. En halua lähteä hintakilpailuun, jota tällä alalla näkee kyllä paljon. Me uskomme laatuun. Teemme sen mitä lupaamme ja aina aikataulussa.
Sain esimerkiksi eräänä keskiviikkona kyselyn Helsingistä, että onnistuisiko neljän kontin kuljettaminen Haapavedeltä Vuosaareen, laiva lähtee perjantaiaamuna. Vastasin, että onnistuu, vaikka silloin en edes tiennyt, miten saisin homman onnistumaan.
Saimme kuitenkin kuljettajien kanssa sumplittua aikataulut niin, että kontit olivat satamassa torstai-iltana. Asiakas sanoi, ettei hän uskonut onnistumiseemme. Vastasin, etten minäkään kyllä ollut siitä aivan varma.
Tiimihenkeä täytyy pitää jatkuvasti yllä
Kuskini ovat joustavia, ja meillä on hyvä meininki. Olemme kaikki samanhenkisiä, ja juttu luistaa. Pyrin pitämään hyvää ilmapiiriä yllä, ja käymme poikien kanssa silloin tällöin virkistäytymässä. Olemme pitäneet pikkujoulut ja käyneet Power Parkissa katsomassa rekkoja.
Muutimme vastikään uusiin tiloihin ja teimme muuton poikien kanssa yhdessä. Päivän päätteeksi istuimme iltaa. Olen hankkinut kausikortit Seinäjoki Crocodilesin, Jussittarien ja Jymy-Jussien otteluihin, ja pojat voivat niitä halutessaan käyttää.
Olen kaikkien kanssa kaveri, mutta työtekijät tietävät marssijärjestyksen. Toistaiseksi on ollut helppoa saada kuljettajia, koska he tietävät, että pidän heistä huolta. Tärkeintä on pitää yllä hyvä tiimihenkeä.
Ihmisen pitää tehdä sitä, mistä hän tykkää
Parasta yrittäjyydessä on se, ettei minun nyt tarvitse murehtia muiden päätöksistä. Saan tehdä ne itse ja kehittää yritystä haluamaani suuntaan. On hienoa olla oman itsensä herra, ja itseään voi kaikesta kiitellä – ja myös syytellä.
Saan paljon neuvoja veljeltäni Esa Lähteenmäeltä sekä Esa Luomalta, joilla molemmilla on pieni omistusosuus yrityksestäni. Minä omistan 70 prosenttia. Seinäjoella on myönteinen ilmapiiri yrittää, ja teemme yhteistyötä myös muiden kuljetusalan yrittäjien kanssa.
Olen tyytyväinen päätökseeni lähteä yrittäjäksi. Annan vinkin yrittäjyyttä pohtivalle: kannattaa elää hetkessä ja tehdä sitä, mistä tykkää. Yrittäjyys vaatii rohkeutta, mutta ihmisen pitää tehdä sellaista, mistä tykkää, eikä sellaista, mistä ei tykkää. Kyllä se yrittäjäkärpänenkin herää, kun tekee asioita omien ajatusten mukaan.
Perhe on yrittäjyyttäkin tärkeämpi
Minulla on vaimo ja 13- ja 15-vuotiaat tytöt. Saan paljon kannustusta työhöni kotoa, mutta kyllähän perhe toivoo, että pitäisin edes yhden vapaapäivän viikossa. Lauantaisinkin käyn tekemässä ainakin paperihommia. Pyrin siihen, että sunnuntaina voin nukkua pitkään ja viettää aikaa perheen kanssa.
Meillä on kuitenkin tapana, että syömme joka päivä yhdessä ja kyselemme toistemme kuulumisia. Se on minulle tärkeää.
Teksti: Mervi Rantakari, Era Content, Kuvat: Krista Luoma
Yrittäjätarinat: Seinäjokelaiset yrittäjät kertovat niistä hetkistä ja opeista, jotka ovat olleet merkityksellisiä heidän yrittäjäurallaan.