Henua Organics valmistaa kotimaisista raaka-aineista luonnonkosmetiikan luksustuotteita. Yrityksen perustajat Jenni Tuominen ja Anu Kohtamäki haluavat haastaa Diorin ja Chanelin kaltaisia huippubrändejä ja saada kuluttajat siirtymään synteettisestä kosmetiikasta luonnonkosmetiikkaan.

Millaisia haasteita ja onnistumisia on mahtunut yrityksen ensimmäiseen vuosiin?

 

Haaste: Miten ratkaisemme ihonhoidon ongelmat?

Jenni: Olen aina suhtautunut intohimoisesti kauneudenhoitoon. Kun ihoni alkoi oireilla, aloin kuitenkin kyseenalaistaa kosmetiikkatuotteiden synteettisiä raaka-aineita. Ryhdyin keittämään tuotteita kotikeittiössä itselleni, ja siitä alkoi luonnonkosmetiikan polkumme.

Kosmetiikkatuotteiden INCI-listoissa eli ainesosalistoissa yhtenä osana on usein vesi, mutta me emme halua käyttää sitä. Korvaamme sen koivumahlalla, ruiskaunokkivedellä tai ruusuvedellä. Tuotteissamme on myös kauraa, puolukkaa, tyrniä ja männynkuoriuutetta.

Luon edelleen reseptiikan kotikeittiössämme, mutta kemisti varmistaa, että tuotteemme täyttävät lain vaatimukset. Haaveenamme on siirtää tuotanto Seinäjoelle, mutta toistaiseksi tuotteemme valmistetaan eteläsuomalaisella tehtaalla.

Yrittäjäsisarukset Jenni Tuominen (vas.) ja Anu Kohtamäki kuvattiin Framin pääaulassa.

Onnistuminen: Rahoitus mahdollisti brändin luomisen

Anu: Into Seinäjoen avulla osasimme hakea rahoitusta oikeista paikoista. Tällaisella asiantuntevalla tuella on yrityksen alkuvaiheessa ratkaiseva merkitys. Rahoitus mahdollisti brändin luomisen. Brändityön tekeminen oli meille ensiarvoisen tärkeää. Jos emme tiedä mitä ja miksi teemme, tuotteiden kehittäminen, myynti ja markkinointi olisi vaikeaa.

Meillä oli vahva visio luksusbrändistä. Teimme mainostoimiston kanssa brändistrategian, jossa määrittelimme identiteettimme ja loimme Henualle ilmeen pakkauksia myöten.

Jenni: Halusimme erottautua ja luoda ylellisen tunnelman. Jokaiseen pakkaukseen on painettu pieni tarina hyvästä olosta. Henua on eteläpohjalainen murresana, joka kuvaa täydellistä hyvän olon tunnetta, iloa ja onnea.

Käytämme kotimaisia ja laadukkaita raaka-aineita, joten tuotteemme ovat hintavia. Niissä on kaikkea tarpeellista, mutta ei mitään turhaa.

 

Onnistuminen: Kansainväliset messut avasivat ovet maailmalle

Anu: Maaliskuussa 2019 olimme mukana Bolognan Cosmoprof-messuilla, joka on maailman tärkein kauneusalan tapahtuma. Tuotteemme herättivät runsaasti kiinnostusta.

Samana vuonna lanseerasimme Henuan Pariisin muotiviikoilla. Tämä oli jo enemmän kuin olimme uskaltaneet toivoa. Meillä oli ollut mielessämme kymmenen laatumyymälän lista, joihin halusimme tuotteillamme päästä. Vuoden lopussa katselin listaa ja tajusin, että mehän olemme jo kaikissa noissa paikoissa!

Olemme markkinoineet tuotteitamme myös huippuvaikuttajien avulla. Minttu Räikkönen ja Alicia Silverstone ovat testanneet tuotteitamme, ja heidän suositteluillaan on ollut äärettömän suuri merkitys! Teemme aktiivista somemarkkinointia Instagramissa (@henuaorganics).

 

Onnistuminen ja haaste: Astuimme Amerikan markkinoille – ja sitten tuli korona

Anu: Vuonna 2019 Henua Beautifying Toner palkittiin parhaana kasvovetenä Indie Beauty World Expo -messuilla New Yorkissa. Aloitimme viennin USA:han ja perustimme sinne tytäryhtiön. Seuraavan vuoden alussa myyntimme oli kasvanut jo suuremmaksi kuin koko edellisen vuoden myynti!

Sitten tuli korona. Tuotelavamme seisoivat satamissa. Laatumyymälät ja kivijalkakaupat suljettiin. Olimme saaneet tuotteemme myyntiin myös Finnairille, mutta jouduimme lunastamaan koko varaston takaisin.

Olimme päättäneet, että haluamme premium-tuotteemme myyntiin vain laadukkaisiin kivijalkamyymälöihin, koska niissä asiakas saa henkilökohtaista palvelua ja aistillisen ostoskokemuksen.

Koronakeväänä 2020 jouduimme kuitenkin määrittämään koko bisneksemme uudelleen. Uudistimme verkkokauppamme. Teimme fiilis- ja tuotekuvia, videoita tuotteiden käytöstä sekä blogipostauksia.

Halusimme tarjota mahdollisimman kiinnostavaa tietoa asiakkaillemme, jotta pystyisimme palvelemaan heitä paljon paremmin. Asiakaspalvelu ei tietenkään ole verkossa kivijalkaliikkeiden tasolla, mutta tärkeintä oli, että verkkomyyntimme parani.

 

Onnistuminen: Lanseeraus Japanissa toi mainetta

Anu: Viime vuonna pääsimme Viexpon hankkeen kautta Aasian markkinoille. Lanseerasimme Henuan Suomen suurlähetystössä Tokiossa, ja saimme valtavasti näkyvyyttä.

Jenni: Kaikki japanilaiset muotilehdet kirjoittivat meistä ja tuotteistamme, kärjessä Vogue. Harper´s Bazaar Japan -lehti nosti tuotteemme Beauty Hall of Fame -kokoelmaan, johon on tosi vaikea päästä.

 

Onnistuminen ja haaste: Tulevaisuus on mahdollisuuksia täynnä

Anu: Ukrainan sodan myötä raaka-aineiden hinnat ovat nousseet, ja logistiikka on haasteellista. Haluamme vielä kuitenkin kasvattaa brändimme tunnettuutta, joten emme ole nostaneet hintojamme.

Monet kosmetiikkayritykset ovat joutuneet vaikeuksiin. Kukaan ei osaa ennustaa, miten muuttuva maailmantilanne vaikuttaa raaka-aineiden ja sitä kautta alamme tuotteiden hintoihin. Me uskomme Henuaan ja siihen, että luonnonkosmetiikan kysyntä kasvaa. Tiedostavat kuluttajat siirtyvät synteettisistä tuotteista kohti luonnonkosmetiikkaa. Haluamme olla tulevaisuudessa luonnonkosmetiikan Chanel.

Henua on eteläpohjalainen murresana, joka kuvaa täydellistä hyvän olon tunnetta, iloa ja onnea.

 

Tutustu Henua organicsiin tarkemmin täällä >> 

 

Teksti: Mervi Rantakari, Era Content Kuvat: Krista Luoma

 

Yrittäjätarinat: Nämä ovat tärkeimmät hetket yrittäjän urallani. Seinäjokelaiset yrittäjät kertovat niistä hetkistä ja opeista, jotka ovat olleet merkityksellisiä heidän yrittäjäurallaan.

Klikkaa muihin yrittäjätarinoihin tästä

Kiinnostuitko Seinäjoesta? Ota yhteyttä, jutellaan lisää

Pajunen Jukka
Asiakkuusjohtaja, sijoittumispalvelut
Koskipalo Niina
Kaupunkikeskustan kehitys ja liiketilat