“Post and pray -rekrytointien” aika on ohi!
Ohi ovat ne ajat, kun työnhakijoita tuli ovista ja ikkunoista, kun työnantaja vain julkaisi avoimen työpaikan. Sadasta hakemuksesta sai vaivattomasti valita viisi parasta haastatteluun. Nyt sopivaa osaajaa etsiessään saa usein kääntää kivet ja kannot, ja valjastaa kavereiden kaverit ja kumminkaimat jakamaan kilvan vinkkiä avoimesta paikasta.
Osaajapula ja kohtaantohaasteet ovat kääntäneet tilanteen työnhakijoiden ja -tekijöiden kannalta edukkaaksi, sillä osaavilla työntekijöillä on vara valita paikkansa. Enää ei rekrytoinnissa riitä ”post and pray” eli pelkkä työnhakuilmoituksen julkaiseminen ja hakemusten ”aktiivinen odottelu”. Työnantajilla on kova kisa työntekijöistä, ja siinä kisassa tarvitaan yhtälailla pitkäjänteistä, systemaattista ja strategista työnantajakuvan kehittämistä että nopeita liikkeitä rekrytoinneissa esimerkiksi ketterien ja kevennettyjen hakumenetelmien muodossa, unohtamatta positiivisten hakijakokemusten luomista.
Työelämän murroksen myötä myös rekrytointien olennainen kysymyksenasettelu on kääntynyt toisinpäin. Jos ennen työntekijän piti perustella ”miksi sinä olisit meille hyvä työntekijä”, nyt siihen on kyettävä työnantajan vastaamaan: “Miksi työntekijän kannattaisi valita meidät?” Tämä oivallus muuttaa perinteisen haastattelutilanteen vuorovaikutteiseksi myyntitilanteeksi, jossa myyjän rooli onkin useimmiten työnantajalla ja työnhakija pohtii, uppoaako myyntipuheet. Onko tarjottu työ merkityksellistä ja sopiiko yritys hänen tarinaansa.
Näistä lähtökohdista työnantajamielikuvatyö nousee entistä suurempaan arvoon osaajahoukuttelussa ja rekrymarkkinoinnissa. Kansalliset rekrytointitutkimuksetkin alleviivaavat, että työnantajabrändillä on ratkaiseva rooli rekrytoinnin onnistumisen kannalta. Tarvitaan siis systemaattista ja pitkäjännitteistä työtä työnantajakuvan kehittämiseksi, ääneen kerrottuja työnantajalupauksia ja onnellisia työntekijöitä työnantajalähettiläiksi.
Miten lähteä liikkeelle? Tai mistä uutta suuntaa seuraaville kehitysaskeleille?
No ainakin kannattaa lukaista Inton juuri julkaistu, yrityksille suunnattu rekryopas! Opas tarjoaa 12 vinkkiä työnantajabrändin kehittämiseen, rekrymarkkinointiin sekä ketterään perehdyttämiseen. Tutustu alla olevaan tiedostoon tai täällä!
Anu Portti, asiantuntija, töihin Seinäjoelle -palvelu ja rekrymarkkinointi, anu.portti@intoseinajoki.fi.