Alkuvuosi on rekrymessujen sesonkiaikaa. Uuteen vuoteen lähdetään uusin eväin, mikä saattaa tarkoittaa myös uusia avautuvia työpaikkoja. Kesätyöt kutsuvat ja niiden markkinointi tuntuu alkavan aina vain edellistä vuotta aikaisemmin. Osa yrityksistä on messuilla tekemässä työnantajamielikuvatyötä, vaikka rekrytointi ei olisikaan ajankohtaista. Tapahtumissa voivat myös työharjoittelijat ja opinnäytetyön tekijät löytää omat paikkansa.
Osaajapula ja työmarkkinan murros kirittävät kilpailua parhaista osaajista. Mutta miten kilpailussa voi erottautua muista? Ja missä ylipäätään kannattaa olla huutamassa ”näköalapaikoista ja ison talon eduista”?
Keinoja on monia ja tapahtumien kirjo on laaja. Työnantajabrändiä kannattaa rakentaa pitkäjännitteisesti; panostaa johtamiseen ja huolehtia maineesta. Kuvata työpaikan kulttuurin kulmakivet kiinnostavasti ja tehdä työnantajalupaus – ja viestiä näistä! Huolehtia, että verkossa oleva materiaali maalaa oikeanlaista kuvaa yrityksestä ja sen kulttuurista. Olla aktiivinen somessa ja valjastaa myös työntekijät työnantajabrändin lähettiläiksi. Ja alkuun palatakseni, näkyä isosti myös rekrymessuilla ja erilaisissa tapahtumissa, niin paikallisella kuin valtakunnallisella tasolla – ja kansainvälisten osaajien ollessa kiikarissa, myös Euroopan tasolla.
Paikallisten tapahtumien osalta kannattaa pitää mielessä ainakin:
- SeAMK Yrityspäivä (vuosittain, tammi-helmikuussa)
- Meirän Rekry -messut (vuosittain, tammikuussa, yhdessä Opinlakeus-messujen kanssa)
- Etelä-Pohjanmaan Wiise ry:n järjestämät rekrytapahtumat (kohderyhmänä kv-osaajat)
Jos haluaa suunnata rekrymarkkinointia avaruuden pääkaupungin ulkopuolelle, kannattaa huomioida mm:
- Vaasassa: Talent Forum Vaasa sekä Contact -rekrymessut
- Jyväskylässä: Rekry, työelämä & koulutus -tapahtuma
- Tampereella: Yrityspäivät ja monia muita korkeakouluyhteisön tapahtumia
- pääkaupunkiseudulla: Contact Forum ja Aalto Talent Expo
EURES järjestää EU-tasoisia rekrytapahtumia, myös online-toteutuksina. Meidän alueellamme EURES-koordinaattorina toimii Sanna Davidsson TyöLakeuden yritys- ja rekrytointipalveluissa. Sannaan kannattaa olla yhteydessä kansainvälisten työntekijöiden rekrytointiin liittyvissä asioissa, puh. 040 776 5099 tai sanna.davidsson@seinajoki.fi.
Mitä Into sitten tekee tukeakseen yrityksiä rekrytointiasioissa? Into auttaa yrityksiä rekrymarkkinoinnissa mm. esittelemällä työnantajia Töihin Seinäjoelle -palvelussa sekä markkinoimalla Seinäjokea ja yritysten tarjoamia työmahdollisuuksia erilaisissa rekrytapahtumissa. Into myös järjestää aiheeseen liittyviä valmennuksia ja rekryteemaisia tapahtumia, erilaisia kohtaamisia opiskelijoiden ja muiden potentiaalisten työnhakijoiden kanssa, materiaalia osaajahoukuttelun tueksi sekä mahdollisuuksien mukaan myös yhteisosastoja rekrymessuille Seinäjoen ulkopuolelle. Inton tapahtumat tarjoavat myös hyvin usein työnantajamielikuvan kehittämiseen liittyvää sisältöä sekä inspiraatiota yritystarinoiden kautta.
Millaista yhteistyötä teidän yrityksessä toivottaisiin uusien osaajien rekrytointiin, osaajahoukutteluun tai työnantajamielikuvan kehittämiseen? Heitä idea Intolle, niin jatkojalostetaan ajatusta yhdessä!
Onnistumisia osaajahoukutteluun!
Anu Portti, asiantuntija, töihin Seinäjoelle -palvelu ja rekrymarkkinointi, anu.portti@intoseinajoki.fi.
Ja ps. Unohdetaan ne ”näköalapaikat ja ison talon edut”. Kliseitä ja ympäripyöreyksiä kannattaa rekryviestinnässä välttää. Sitä vastoin työtehtävä kannattaa kuvata tarkasti ja riittävän konkreettisesti. Avaa työhön liittyvät kehittymismahdollisuudet ja kerro konkreettisesti mitä ”ison talon edut” ovat. Myös palkka-avoimuudella voi vielä erottautua edukseen! Lue lisää juuri julkaistusta rekrytoinnin oppaasta, joka tarjoaa 12 vinkkiä työnantajabrändin kehittämiseen, rekrymarkkinointiin sekä ketterään perehdyttämiseen! Oppaan löydät täältä.