Provinssi on testaillut “kivana korona-ajan puuhana” tuotantoaan virtuaalisesti 3D-mallin avulla. Virtuaalisesti on voinut tarkistaa vaikkapa puun sijaintia tai näkyvyyttä vip-alueelta päälavalle astumatta kotiovelta kauemmaksi. 3D-malli tuotettiin osana Into Seinäjoen Test it –tapahtumista buustia bisnekseen –projektia.
VR-suunnittelussa on aluesuunnittelun lisäksi paljon potentiaalia myös kumppanuusneuvotteluissa visuaalisuuden myötä.
Suurin osa tapahtumien aluesuunnittelusta tehdään 2D-ohjelmien avulla, mutta Provinssin tuotantopäällikkö Ville Koivisto näkee VR-suunnittelussa paljon potentiaalia. Erityisesti kumppanuusneuvotteluissa visuaalinen myynti mahdollistaa erilaisten näkyvyyspakettien testaamisen virtuaalisesti, kun logot ja muut visuaaliset elementit voidaan malliksi asetella eri rakenteisiin ja sijainteihin. Mallin avulla voidaan tarkistaa, miten yrityksen logo näkyy vaikkapa anniskelualueelta tai päälavalle katsottaessa.
Tämän vuoden Provinssi on ensimmäistä kertaa suunniteltu Vectorworksilla, joten Ville odottaa toiveikkaana syksyistä seikkailua VR-lasit päässä, kun Provinssi 2023 rupeaa rakentumaan.
Korona-aika on mahdollistanut omatoimisen opiskelun 3D-mallintamiseen ja VR-suunnitteluun. Työskentely VR-lasit päässä on kuitenkin sen verran kuluttavaa, että pohjatyöt on helpompi tehdä ruudun ääressä ja vasta viimeistellä Design Space -suunnittelusoftassa. Kuopiolainen 3D Talo Oy on päivittänyt teollisuuden käyttöön suunnitellusta Design Space -alustastaan tapahtumiin soveltuvamman. Festivaalin suunnitteluun tarvittavia malleja (assetteja), esim. aitoja tai lavaelementtejä löytyy runsaasti valmiina työtä helpottamaan.
Provinssi tuskin koskaan tulee olemaan täysin virtuaalifestivaali, mutta virtuaalisia elementtejä voidaan hyödyntää osana livetapahtumaa.
VR-maailmassa kaikki on mahdollista – personoiduista mainoksista aina jopa yleisön yllä lentämiseen
Lisättyä todellisuutta (AR) on jo nyt hyödynnetty konserteissa, mm. Vesalan keikoilla. Virtuaalimaailmassa voidaan pidentää niin kumppaneiden näkyvyysaikaa kuin kävijöiden sitoutumista. VR-maailmassa “kaikki” on mahdollista – artisti voi lentää yleisön yllä tai yleisö voi nähdä edesmenneen artistin lavalla.
Jo nyt tapahtumien omissa sovelluksissa voi maailmalla nähdä personoituja ja paikkaan sidottuja mainoksia, vaikkapa lähimmän ruokakojun tarjoukset.
Provinssin pitkää historiaa on mietitty tuotavan osaksi nykypäivää nimenomaan virtuaalisuuden avulla. Osana Test it –tapahtumista buustia bisnekseen –projektia idea olisi edennytkin ilman koronan mukaan tuloa. Kun Provinssia ei päästy järjestämään, ei päästy kuvaamaan 360-materiaaliakaan sovellusta varten.
Videolla Ville Koivisto kertoo VR-suunnittelusta tarkemmin – katso & tutustu!